Kleine gebeurtenissen deel 1 - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu Kleine gebeurtenissen deel 1 - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu

Kleine gebeurtenissen deel 1

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

12 April 2016 | Japan, Sendai-shi

Het is alweer een aantal dagen geleden dat ik hier iets heb geplaatst, maar dat komt omdat het gewone leven zijn intrede heeft gedaan. Er zijn nu weinig bijzondere dingen waar ik per se verslag over wil doen, dus ik bundel het van een paar dagen en vertel het onder 'Kleine gebeurtenissen'. Dit is deel 1 omdat ik verwacht dat er nog veel meer delen zullen komen! Dit deel beslaat 8-4 t/m 12-4.

Vrijdag moest ik weer een aantal papieren ophalen. Samen met Cheryl gingen we weer proberen de weg naar school te vinden. We dachten dat we op een bepaalde plek bij het ziekenhuis waren en dachten dat we toen wisten hoe we de weg moesten volgen, maar toch verdwaalden we! Gelukkig waren we nog wel op tijd voor school. We wisten toen niet wat er mis was gegaan, maar later bleek dat we aan een andere kant van het ziekenhuis waren dan we dachten en dus gingen we verkeerd. Bij de papieren kreeg ik ook eindelijk mijn bankboekje! Op mn bankpas moest ik nog wachten, die zou ik later per post krijgen. Maar met mn bankboekje kon ik al een heel eind komen, ik wist mn rekeningnummer dus ik kon al geld overmaken van mn Nederlandse rekening naar mn nieuwe Japanse rekening. Ook kreeg ik de uitslag van de Japanse taaltest van de woensdag ervoor. Zoals verwacht had ik level 1, maar het was fijn om het bevestigt te zien. Na het ophalen van de papieren was er aardig wat tijd over tot mijn eerste les, dus ik ben postzegels gaan kopen voor mijn kaartjes, anders komen die nooit in Nederland en dergelijke aan! Het waren best mooie postzegels, maar volgens mij worden ze niet veel verkocht want ze komen nog uit 2015 haha. Die avond had ik voor het eerst avondeten in de kantine. Ik had iets van kip met koolsliertjes en rijst. Was heel erg lekker, het is geen straf om op school te avondeten. Alt toetje had ik een lekker wafelijsje, met een coupon zijn ze nog geen 100 yen dus dat laat ik niet liggen! Na het eten moest ik op weg mn eerste klaslokaal. Het was even lopen, maar onderweg zag ik alweer prachtige sakurabomen. Het eerste gebouw was goed te vinden, maar het lokaal iets minder. We moesten in lokaal 24 zijn, maar de nummering ging helemaal niet zo snel! Dus toen vroegen we het aan iemand (ontmoette ondertussen iemand uit Zuid-Afrika, Jeremy genaamd) en het bleek gewoon op de begane grond te zijn en om een of andere reden was het opeens 24 terwijl we nog onder te 10 zaten qua lokaalnummers. Heel vreemd. De eerste les van het vak, Reginal Enterprise, duurde helemaal niet lang. Na 20 minuten stonden we alweer buiten, we hoefden alleen onze motivatie voor het vak op te schrijven en dat was het! Thuis aangekomen heb ik de automatische betalingen voor het universiteitshuis geregeld en heb ik gevraagd of ze de post wilden bellen. Ik had namelijk een briefje in mn bus dat ze geprobeerd hadden iets te bezorgen, maar dat lukte niet omdat ik er niet was. Dus ik vroeg of ze hem de volgende ochtend wilde bezorgen.

De volgende dag was er niet veel te doen, het wachten was op mn bankpas en het welkomstfeestje in de avond. De bankpas is nooit gekomen op zaterdag D: Heb wel weer een nieuwe Japanse snack geprobeerd, namelijk een soort koekje/chocolaatje in de vorm van een paddenstoel. Erg lekker en ook wel grappig om te eten. Toen was het tijd voor het welkomstfeestje. Het duurde even voordat iedereen binnen was, er waren zoveel mensen! Maar toen iedereen binnen was begonnen we met het bingo spelletje. Je moest een papier in 9 vakjes verdelen en in het midden je eigen naam schrijven. Toen moest je de zaal rondgaan en kennis maken met andere mensen die dan hun naam en kamernummer opschreven op jouw briefje. Toen iedereen zijn briefje vol had begon de bingo met kamernummers! Werd je kamernummer genoemd, dan moest je opstaan en je voorstellen. Had je drie op een rij, dan had je bingo en mocht je een prijs uitzoeken. Onder de prijzen was een takoyaki maker, een broodrooster, eten zoals een grote zak met een bepaalde soort chips en umaibou's. Aan het einde had ik niet 1 nummer op mn briefje af kunnen strepen :c. Maar zo erg vond ik dat niet. Toen kwam het etensgedeelte. Op tafels werden frietjes, sla, kip, sandwiches, onigiri en sojabonen neergezet. Het kwam wat in golven maar het was erg lekker allemaal. Tijdens het eten werd ik voorgesteld aan een jongen die half Japans, half Nederlands was! Ik had al eerder van hem gehoord, Yuri (begeleidster bij de IPLA shopping trip) noemde hem al een keer en op het feestje ontmoette ik hem dus. Het was erg leuk om met hem te praten, want we konden beiden Nederlands! Hij leefde in Nederland tot 10 jaar geleden en praatte thuis wel Nederlands met z'n vader, maar nu hij op kamers is en studeert is dat toch een stuk minder. Dus zoekt hij contact met Nederlandse uitwisselingsstudenten zodat hij toch Nederlands kan praten. Ik had niet verwacht dat ik hier in Japan Nederlands zou spreken, dus dat was ook wel erg leuk voor mij. We hebben mooi tot het einde van het feestje Nederlands kunnen praten, was dus erg gezellig. Het feestje eindigde om 9 uur. Er was ergens anders nog wel een dansfeestje, maar door wat miscommunicatie (ik dacht dat iemand zei KOM NIET, terwijl ze bedoelde nee, er is geen entreeprijs, dus kom (vroeg dat namelijk)) ben ik er toch niet heen geweest. Ik had ook wel genoeg feest gehad die dag ^^.

Zondag was er een photo rally waarbij je met een groepje Sendai intrekt en foto's van bepaalde punten moet maken om punten te scoren. De dag ervoor had ik het er al met mensen over gehad om een groepje te vormen, maar de dag erna ging niemand meer heen, ze hadden allemaal iets teveel gefeest de dag ervoor :P Ik ben ook niet heen gegaan, ik had even geen behoefte aan het ontmoeten van nog meer mensen die ik waarschijnlijk toch maar 1 keer zie omdat ik in de tussentijd al zoveel nieuwe mensen heb ontmoet. Ik denk dat ik misschien de namen weet van 30-40% procent van de mensen die ik heb ontmoet tot nu toe, dus er nog meer mensen aan toevoegen heeft nu niet meer zoveel zin naar mijn idee. In plaats daarvan ben ik wel nuttige dingen gaan doen, zoals het schrijven van kaartjes! Alle kaartjes op eentje na heb ik kunnen schrijven zondag, dus die konden ook eindelijk op de bus ^^ Ondertussen heb ik lekker pocky en fran gegeten (op de foto kun je wel het verschil in grootte zien!) en 's avonds heb ik weer noedels klaargemaakt. Al met al toch het gevoel gehad dat het een productieve dag was ^^

Maandag was weer een dag waar ik lessen gepland had. maar voordat ik naar school ging heb ik eerst nog wat shoppings gedaan. In mn slaapkamer is het iedere ochtend al heel erg licht, want de gordijnen houden het zonlicht eigenlijk niet buiten. Dus dan wordt ik al wakker terwijl het nog maar 6 uur is. Een oplossing leek me dus om een slaapmasker te kopen. Maar waar koop je nou een slaapmasker? Bij de 100 yen shop (100 yen is ongeveer 80 cent). In mn eentje ging ik op weg, want de rest had al eerder school. Ik kwam onderweg achter de fout die we vrijdag hadden gemaakt en voorkwam het maken van die fout :P Bij de 100 yen shop vond ik gelukkig een slaapmasker en nog veel meer andere dingen! Zo heb ik een wasnetje gekocht (geen handwas meer voortaan :D), twee paar eetstokjes (fancy eetstokjes uit Japan), een zakdoek (eigenlijk een soort minihanddoekje) zodat ik mn handen kan drogen als er geen droger of papier is (is best normaal hier in Japan) en een compacte keukenweegschaal! Ik ben misschien nog wel het meest blij met die weegschaal, want zo'n eentje zocht ik al in Nederland, maar de Xenos had ze steeds niet. Dus toen ik hem hier zag moest ik hem gewoon meenemen. En hij kan ook van pas komen als ik eind deze week pannenkoeken ga maken voor een international dinner. Na het winkelen vond ik ook al een brievenbus, dus de kaartjes zijn nu onderweg! Lunch haalde ik dit keer uit de supermarkt op school, ik had twee onigiri, twee eiersandwiches en iets van kleine aardappelkroketjes. Erg lekker. School was best aardig, we hadden een klas over business communication in Japanse bedrijven. De klas was vrij vol en de lerares bleef maar herhalen dat je weg mocht gaan als je hier toch niet op je plek was! (ze wilde maar 20 leerlingen volgens de syllabus, maar het dubbele zat er denk ik wel). Na deze klas ging ik naar mr. Morimoto, een begeleider van een IPLA onderzoeksproject. Ik wilde graag deelnemen aan dat project, dus ik had een afspraak met hem gemaakt waar hij kennis met me maakte en waar hij wat ging vertellen over wat het plan was voor het onderzoek. Het plan was dat er eigenlijk nog geen plan is, dat moeten we zelf samenstellen. Dat is dus iets waar ik over na moet gaan denken, maar ik heb er zin in en wil graag werken aan het onderzoek! Na dit gesprek ging ik nog wat papieren inleveren van wat ik vrijdag had gekregen (was dat ook weer geregeld) en was het tijd om richting huis te gaan. De hele dag was het al erg koud, je zou niet denken dat het bijna lente wordt hier. Onderweg leek het ook al even alsof het ging regenen, maar in plaats van regen kwam er wat sneeuw uit de lucht! Ik ben snel doorgefietst, ben boodschappen gaan doen en was net op tijd thuis, want tijdens het opruimen van de boodschappen kwam de sneeuw met bakken uit de hemel! Had niet gedacht dat ik hier sneeuw zou meemaken.
Na het avondeten van vlees met kaas en aardappels was het wachten op de post. Ik was die ochtend weer naar de management office gegaan met mijn briefje, zodat ze een nieuwe afspraak konden maken. Dus tussen 19.00 en 21.00 was het wachten. Gelukkig kwam hij mooi op tijd en kon ik mooi mn eerste Japanse post in ontvangst nemen, mn bankpas! Mn bankpas zorgde wel een beetje voor twijfel over mn overboeking, ik had namelijk een bepaald nummer ingevoerd als rekeningnummer maar op mn pas stond er nog 100- voor. Maar ik moet er maar op vertrouwen, het is een vrij kleine bank in Japan en de andere info klopte, dus het moest wel goed komen.

Dinsdag moesten we vroeg vertrekken, want om 8.50 was de eerste les al. Samen met Lana vertrok ik al om 8.10, en dat was op zich best goed. Ze wist wel de snelste route naar school (ik ga langs het ziekenhuis want die weg kom ik ook terug en die ken ik), maar IEDEREEN neemt die route. We moesten gewoon filerijden op de fiets, zo druk was het! Maar we kwamen op tijd op school dus alles was goed en wel. De eerste les van vandaag was best leuk, maar het vraagt wel veel van ons. Het vak is Understanding Japan through Miyagi’s Traditional Culture. Met dit vak gaan we deelnemen aan Aoba Matsuri, een erg bekend feest hier! We moeten gaan optreden, we mogen kiezen uit dans of uit muziek (muziek is alleen drum), daar moeten we voor gaan oefenen, zelf een stukje schrijven en uiteindelijk ook een verslag schrijven na de optredens. Het is allemaal wel een heel geregel en dat optreden moet je ook maar durven, maar dit is een kans die ik misschien maar 1 keer in mn leven krijg, dus ik ga ervoor! Over een maand is het optreden al, aaah. Na de les had ik een hele tijd dat ik moest wachten tot mijn volgende les. In die tussentijd checkte ik mn mail en ik had een mail die zei dat ik de 77 bank moest bellen voor mijn buitenlandse transactie. O jee. Ik had een naam en nummer gekregen dus ik ging op zoek naar een betaaltelefoon, want bellen met mobiel is hier gewoon te duur. Lana wees mij op eentje dus ik ging ervoor. Het was een stuk moeilijker dan gedacht. Ik noemde de naam, maar blijkbaar was die er niet. Dus die andere ging maar in het Japans door. Ik zei maar wat ja, probeerde te zeggen dat ik het niet begreep in het Japans, vroeg naar Engels en zo kwam ik er een beetje door het gesprek. Het duurde wel even voordat er wat beweging in zat en uiteindelijk zei de andere persoon wel iets van dat mn geld vandaag op mn rekening wordt gestort, maar toen kwam ik per ongeluk aan de haak en hing ik op! Ik kon mezelf wel voor mn kop slaan. Ik probeerde weer te bellen en te bellen en kwam er eerst niet doorheen, maar uiteindelijk had ik de meneer weer aan de telefoon en deden het laatste stukje, ik bevestigde of het vandaag op mn rekening wordt gestort en bedankje hem uitvoerig en hing toen weer op. Het was een heel frustrerend gesprek, ik begreep gewoon niet wat me allemaal werd gevraagd en daar voelde ik me ook best rot over. Gelukkig komt dan vandaag het geld op mn rekening, ik zal vandaag wel een paar keer checken. De ATM van de 77 bank hier op school zal ik denk ik niet veel gebruiken, daar is alles in het Japans, dus ik ga maar naar de Seven Eleven ATM, die heeft volgens mij wel een Engelse setting. Tenminste, dat heeft hij als ik mn Nederlandse pas erin stop. Hoop dat het ook werkt met mijn Japanse pas.
Toen was het tijd voor lunch, ik ben op tijd heen gegaan want het is hier echt verschrikkelijk druk in de kantine! Heb uiteindelijk weer curry rice met vlees gehad en had er een heerlijk roomsoesje bij. Ook had ik iets waarvan ik dacht dat het krokant vlees was maar volgens mij was het iets van een viskroketje. Jammer.
Voordat mn lessen weer begonnen heb ik ook een paar keer gekeken of mn geld al op mn rekening stond. En ja hoor, ergens na de middag stond het erop! Nu is het nog weer de vraag hoe ik het er af krijg, want de ATM is helemaal in het Japans en ik heb nog geen vertaalknop kunnen vinden :c Misschien dat die van de Seven Eleven werkt. De klassen waren verder wel aardig. Bij eentje stonden we met een groepje bij het verkeerde klaslokaal, maar dat werd gelukkig snel gefixt. Na mn klassen was het alweer tijd voor avondeten. Deze keer had ik rijst met kip en een eisaus. Ook weer heerlijk, net zoals de vorige keer. Als toetje weer een ijsje in de aanbieding geprobeerd. Ik moet zeggen, deze Japanse wafelijsjes zijn erg lekker en een goede deal, nog geen 80 cent per stuk! Ik maak dus mooi gebruik van die aanbieding zolang die nog loopt :P Op weg naar huis ben ik nog gestopt bij een Seven Eleven om te kijken of hij daar in het Engels kon. Het kon, maar als ik geld wilde pinnen moest ik wel mooi extra geld dokken. Ik denk dat ik maar aan mn tutor ga vragen of ze me de ATM kan uitleggen, zodat ik weet welke knop ik moet indrukken om geld te kunnen pinnen!
Thuis aangekomen ging ik weer langs mn brievenbus zoals iedere avond en mn tweede poststuk sinds ik in Japan zit zat erin :D Het was een lief kaartje van thuis, die had ik ook wel even nodig. Die komt straks weer mooi bij de rest van mn kaartjes te hangen!

Bedankt weer voor het lezen en sayonara!

(voor foto's ga nu naar: http://s1024.photobucket.com/user/Jessica_Dorenbos/slideshow/Japan%20Reis/8-4-2016%20-%2012-4-2016%20Kleine%20gebeurtenissen%20deel%201 )

  • 12 April 2016 - 15:58

    Rita:

    Hoi Jessie,
    Goed dan het studentenleven daar nu begonnen is. Ik denk dat dat minder vermoeiend is dan de dagen van de afgelopen week. Het kaartje is best wel snel in jouw brievenbus terecht gekomen! Mooi dat je er blij mee bent.
    Groetjes, ook van papa.

  • 13 April 2016 - 16:32

    Jessica Dorenbos:

    @ Rita
    Het gewone studentenleven is inderdaad minder vermoeiend dan die andere dagen van de afgelopen week. Het kaartje is inderdaad snel aangekomen! Hoop dat jullie kaartjes er ook zo snel zijn ^^

    Groetjes terug, ook aan papa :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Maart 2016
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 23285

Voorgaande reizen:

26 Maart 2016 - 29 Augustus 2016

Studiereis Japan

Landen bezocht: