Een onverwachts drukke dag - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu Een onverwachts drukke dag - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu

Een onverwachts drukke dag

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

02 April 2016 | Japan, Sendai-shi

Om 8 uur ging mijn wekker vandaag. Ik stond de voorgaande dagen steeds om 7 uur op, dus ik wilde mezelf wat luxe veroorloven door eens wat uit te slapen. Het bed was nog niet 100% comfortabel maar een matras is in bestelling dus ik moet het er maar even mee doen. Slaap kreeg ik er wel op gelukkig. 8 uur ging mijn wekker en een paar seconden daarna ging ook de intercom. Als je die hoort, moet je hem opnemen dus ik ging met mijn slaperige kop erheen. Ze vroegen naar iemand, ik verstond wel Jessica maar blijkbaar zeiden ze ook mijn achternaam en vroegen of die er was. En ik was er. Of ik naar het management office kon komen. Natuurlijk. Ik snel in wat kleren schieten, kam door mn haar en mobiel en portomonnee mee want daar zit mn pasje in voor de deur. Daar aangekomen werd me gevraagd of ik mijn paspoort bij me had. Die lag nog op mijn kamer. Bleek dat ik vanochtend de procedures had voor het leven in Sendai! Ik ben weer naar mijn kamer gerend, heb snel wat spullen gepakt en wat fruitrepen in mn tas gegooid en weer naar beneden gegaan, naar de bus waarmee we naar de stad zouden gaan. Uiteindelijk was ik gelukkig niet de laatste, maar erg plezierig was het niet.

In de bus maakte ik kennis met Derek, een student uit China die door het zelfde meisje werd begeleid als ik. De rest van de dag zijn we dan ook samen opgetrokken met onze begeleidster Madoka en een ander groepje van 3 personen. Onze eerste stop was bij het gemeentehuis of zoiets dergelijk, waar we ons op ons nieuwe adres moesten inschrijven. Hiervoor hadden we eerst een envelop gekregen met allerlei documenten die we moesten invullen bij het gemeentehuis en later ook bij de bank. We kregen gelukkig hulp van Madoka, want anders was het niet te doen om alles in te vullen, want je weet niet waarvoor het is omdat het allemaal in het Japans is :P Na een lange tijd wachten en na twee keer bij de balie gestaan te hebben om informatie te geven en om onze resident card weer op te halen en om verzekeringspapieren in ontvangst te nemen stonden we buiten en was het tijd om naar de 77 Bank te lopen waar we onze bankrekening moesten openen. Het was best interessant om te zien hoe heel veel mensen in zicht zitten te werken, wel wat anders dan bij de bank bij ons. Vandaag kregen we nog niet meteen ons bankboekje en onze bankpas, die krijgen we later ergens maar wanneer snap ik nog niet helemaal D:

Toen dit allemaal geregeld was, was het tijd om ergens wat te eten. Hier had ik ook wel erg zin in, want ik had nog niet eens iets ontbeten die dag en tussendoor lukte het ook niet echt om een fruitreep op te eten (lopend eten doen ze daar niet en binnen bij het gemeentehuis en de bank vond ik het niet echt gepast). Na wat overleg werd besloten om bij een gyu-tan, beef tong (rundertong) restaurant te gaan eten met z'n zessen. Het was een erg gezellig restaurant, we kregen ook een apart kamertje en we moesten er op kussentjes zitten. Ik ging eerst op mn knieën zitten, maar dat zit niet prettig. Op mn zij een beetje vond ik ook niet echt wat en in kleermakerszit kon ik niet echt goed bij mn eten komen. Dus het werd maar mn knieën. Het eten was heerlijk, het waren stukjes rundvlees met wat kool erbij en rijst met een soort aardappelsaus en sojasaus. Heerlijk eten, maar over het algemeen wel wat duurder dus niet iets voor iedere dag! Maar het was een specialiteit van Sendai zeiden ze dus we moesten het in ieder geval een keer gehad hebben, en dat was dus vandaag.

Na het eten werd ons gevraagd of er dingen waren die we wilden kopen. Niemand had eerst wat, dus liepen we maar wat door een winkelstraat eerst. Hier kwamen we ook langs pachinko's locaties, een soort van gokhallen en langs grijpautomaten. Er was er eentje van Neko Atsume, die was wel heel erg schattig! Verleidelijk, maar het risico is te groot dat je er niets uit krijgt :P Toen werd besloten dat we ergens naartoe zouden gaat vanaf waar we een goed zicht zouden hebben over Sendai. Dat was een warenhuis met iets van 31 verdiepingen (weet niet of het allemaal winkels waren) en vanaf de 31e verdieping hadden we een mooi uitzicht en konden we al bijna de zee zien! Er stonden ook bordjes met foto's van het uitzicht met nummertjes erbij van wat we zagen. Hierna zijn we toch nog wat gaan shoppen. Ik zei dat het me wel leuk leek om een snoepwinkel te bekijken, maar uiteindelijk zijn we daar niet echt gekomen. In plaats daarvan zijn we wel bij een winkel geweest met allerlei geïmporteerde etenswaren. Ik kwam er zelfs Canadese Maple Cream Cookies tegen! (daar hoef je dus helemaal niet voor naar Canada Peter :P ) Het enige echt Nederlandse wat ik heb gezien is Goudse kaas, maar dat was veel te duur. Ik wacht wel tot ik weer terug ben in Nederland voordat ik weer kaas ga eten :P Verder gingen we ook naar AEON, een soort van drogisterij of zo waar je veel verzorgingsproducten en dergelijke voor een mooie prijs kunt krijgen. Daar maakte ik voor het eerst kennis met zeep en shampoo in zakken! Hier heb je dat ook wel eens, maar dat zijn dan meestal testertjes. Dit is echt voor dagelijks gebruik. Je moet de zeep dan zelf in een fles doen. Misschien doen ze dat wel omdat het beter is voor het milieu, ik weet het niet. Maar leuk is het wel om te zien. Ik kwam ook Dove zeep tegen, en mijn favoriete geur nog wel! Ik maakte er eerst een foto van en wilde het daarbij laten, maar uiteindelijk nam ik toch een zak mee. Als ik het nodig heb, dan heb ik het al bij me en anders is het wel een leuk iets om mee naar huis te nemen :P. Een verdieping lager waren er schoonmaakspullen te koop en ook wasmiddel. Dat is iets wat ik nog niet had, dus daar heb ik ook maar meteen wat van meegenomen. Nu kan ik mijn afwas afwassen en drogen en mijn was wassen! En ik weet nu ook welke dingen goed zijn, zodat ik niet per ongeluk bleek koop omdat ik denk dat het wasmiddel is.

Na het shoppen was het weer tijd om met de bus naar huis te gaan. De helft ging terug naar de dorms en de andere helft bleef in de stad. Eenmaal thuisgekomen heb ik mn spullen uitgepakt, eten klaargemaakt (een andere soort cupnoodles), een verslag geschreven, nog wat boodschappen gedaan voor de volgende dag, een douche genomen en weer wat geskypet. Weer een erg productieve dag, ook al had ik het niet verwacht!

Bedankt weer voor het lezen en sayonara! Ook nog bedankt weer voor jullie reacties, ik vind het steeds erg leuk om ze te lezen ^^
(dit verhaal is over 1-4, weliswaar geschreven op 2-4)

(voor foto's ga nu naar: http://s1024.photobucket.com/user/Jessica_Dorenbos/slideshow/Japan%20Reis/1-4-2016%20Een%20onverwachts%20drukke%20dag )

  • 02 April 2016 - 16:23

    Nindy:

    Tjonge, en dan denk je dat je een heel klein beetje uit kunt slapen en dan heb je ineens bijna je introductie gemist! Hoe duur is de Goudse kaas in Japan? Hier in Australië koop ik wel af en toe Goudse kaas, is zo'n 8 dollar voor een klein stuk (ongeveer 5 euro). Je dorm ziet er al heel eigen uit. Hoop dat het extra matras gauw komt zodat je wat comfortabeler kunt slapen. Echt leuk om je verhalen te lezen hier, ik kijk elke dag even :) Hopelijk wordt ook gauw duidelijk wanneer je de bankrekening precies krijgt; misschien wat administratief gebeuren, dat het binnen 1 of 2 weken zover is ofzo? Ik hoop dat het niet te lang op zich laat wachten in ieder geval! Veel plezier daar ^^

  • 03 April 2016 - 04:44

    Jessica Dorenbos:

    @ Nindy
    Ja echt he! Gelukkig zijn er nog meer dagen waar ik wel langer kan slapen gelukkig :P In Japan is het ongeveer 8 euro voor een klein stukje als ik het goed heb onthouding. Ik dacht in ieder geval ik kan er een heel blok kaas thuis van kopen voor dat geld. Dankjewel, het voelt ook al wel wat eigen ^^ Hoop ook dat dat matras snel komt! Het is te doen, maar comfortabel is echt anders. Ik hoop dat het eind deze week wel rond is, want voor 8 april moet ik al een betaling gedaan hebben en voor 15 april moet ik al dingen op automatisch betalen zetten! Misschien kan ik morgen wat informatie vragen bij de JASSO voorlichting.

  • 03 April 2016 - 04:58

    Nindy:

    @ Jessica

    Dan hoop ik dat ze je bij de JASSO voorlichting kunnen vertellen wanneer je toegang hebt tot je nieuwe rekening. Je zult tenslotte niet de enige student zijn die met die deadlines zit! Moet goedkomen. En die kaas is dan dus nog duurder daar dan hier! Inderdaad waar dat je daar thuis een heel blok voor koopt xD

  • 03 April 2016 - 11:13

    Reinder:

    Hallo Jessica,
    Even over de maple cream cookies, wat zou beter zijn: vliegen naar Canada voor de cookies of vliegen naar Japan ;-)

  • 03 April 2016 - 13:13

    Jessica Dorenbos:

    @ Nindy

    Ja, dat hoop ik zeker! Ik heb wel een informatiebriefje gekregen over de eerste betaling, maar dan wordt er bank transfer genoemd en dan weer betalen met cash, is ook een beetje verwarrend :/ Is idd duurder! (heb niet gekeken hoeveel het woog, misschien valt het dan nog wel mee :P) Spaar dan liever nu het geld op om later een blok te kopen haha XD

    @ Reinder
    Ik denk vliegen naar Canada, want die vliegreis is korter :P Nog beter zou zijn om ze gewoon thuis te laten bezorgen, is vast een stuk goedkoper dan zelf heen vliegen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Maart 2016
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 23254

Voorgaande reizen:

26 Maart 2016 - 29 Augustus 2016

Studiereis Japan

Landen bezocht: