Aoba Matsuri en Suzume Odori! - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu Aoba Matsuri en Suzume Odori! - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu

Aoba Matsuri en Suzume Odori!

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

15 Mei 2016 | Japan, Sendai-shi

De afgelopen weken heb ik het hier al vaak erover gehad, maar dit weekend was het eindelijk zover: de Aoba Matsuri, het festival waar ik samen met mijn klas ging optreden voor duizenden mensen met onze eigen Suzume Odori! Omdat ik zoveel heb te vertellen over gisteren laat ik dingen van de afgelopen week achterwege, op 1 ding na: Pakketjes!

Donderdag was een belangrijke dag, want het was het 2-jarige jubileum van Peter en mij! :D Helaas konden we het niet uitgebreid vieren, vanwege het afstands-- en tijdsverschil, maar Peter had wel een superlief en leuk pakketje opgestuurd :D Die kwam dinsdag al aan, maar donderdag mocht ik hem pas openmaken. In het pakketje zat een mooi ingepakt doosje met daarin een supermooie ring! De gedachte erachter was dat ik altijd iets van Peter bij me draag als ik die ring om heb :3 Beetje jammer voor mn andere ringen, maar deze draag ik nu als ik een ring draag!

Verder had ik veel tijd over op donderdag, ideaal om mn pakket naar huis voor te bereiden. Ik had zondag al leuke dingetjes gekocht, maar er waren nog een paar dingen die ik moest halen. Verder had ik ook nog geen doos en ik wist ook niet helemaal wat nodig was om een pakketje naar Nederland te versturen. Gelukkig kon het management office daarmee helpen. Heb eerst de spullen gekocht en toen een doos bij het postkantoor. Dat ging nog een beetje lastig vanwege taalverschillen, maar ik kwam er weg met een doos en een krant om dingen wat te beschermen ^^ Ben verder de middag bezig geweest met het inpakken van de doos en na het wegen van het pakket (zo'n 4 kg, ai) heb ik een afspraak gemaakt zodat de postbode mn pakket kan ophalen en dan is hij onderweg naar Nederland! Had veel plezier met het maken van het pakket, hopelijk wordt hij goed ontvangen thuis ^^

Zaterdag was het vroeg opstaan, want om half 9 moesten we al in een park zijn om nog een keer met iedereen het dansen en de muziek te oefenen. Had helaas niet zo goed geslapen, misschien toch wat zenuwen die me steeds wakker maakten, maar toch ging ik met een vrij goed humeur naar het park. Daar oefenden we eerst ons wedstrijdoptreden, het eerste optreden van de dag. Na een korte pauze oefenden we nog een keer het lopen in de parade en toen gingen we naar de plek waar we gedurende de dag steeds konden verzamelen en waar we onze spullen kwijt konden. Onderweg naar de fietsenstalling kwamen we al langs een aantal kraampjes en kregen we al wat mee van de optredens en van de festivalsfeer. Kreeg al zin om in onze vrije tijd er rond te kijken. Maar eerst moesten we ons omkleden voor ons eigen optreden. We moesten die dag in een wit shirt en een witte broek komen, de rest kregen we op onze verzamelplek.

Voor de kleding kregen we paarse happi, een soort van jassen die je dichthoudt door een stoffen band om je heupen te knopen. De happi hadden ook het logo van de school, zo kon iedereen zien dat we van Tohoku University waren! Dat betekende wel dat we ons moesten gedragen tijdens het festival, want anders zag iedereen dat we van Tohoku University waren en dat kon de school een slechte naam bezorgen, dus we waren gewaarschuwd ^^' . Vervolgens kregen we een soort van hoofdband. Jongens moesten die om hun hoofd knopen, maar voor meisjes moesten ze op een bepaalde manier vastgespeld worden. Hij moet een beetje voorop je voorhoofd zitten, dat zou sexy zijn volgens de Japanners :P. Helaas kun je dat niet zo goed bij mij zien, want m'n haar zit ervoor haha. Laatste stap was het aanbrengen van make-up en toen waren we klaar voor het optreden! Eerst hadden we nog een korte lunchpauze, toen weer verzamelen, een fotoshoot bij de versieringen op Jozenji street, de straat waar we ook de parade zouden lopen en toen gingen we op weg naar ons wedstrijdoptreden!

Het was even wachten op het optreden, want eerst werden de verschillende teams voorgesteld. Ons team kon helaas niet helemaal op het podium, maar een klein deel werd ervoor gebruikt, helaas zat ik er niet bij. We waren als 4de aan de beurt en ieder optreden mocht maar 5 minuten duren, dus we moesten na de voorstelling nog 15 minuten wachten en toen was het onze beurt! Terwijl we wachten konden we een klein beetje van de andere teams zien van de zijkant en dat zag er zo strak uit! Had het er met een lerares over en ze zei dat het ook niet zo raar was, want zij hebben veel langer getraind hiervoor. Ze zei een half jaar. Ik was al onder de indruk. Toen zei ze iedere avond! Was toen al helemaal overdonderd. Hoe waren wij met nog geen maand training nou opgewassen tegen hun bijna perfecte dansen? De lerares zei dat we iets hadden wat zij niet hadden: spirit en flexibiliteit, iets in die richting, en daarmee zouden we het publiek omver blazen!

Toen was het eindelijk onze beurt om het podium op te gaan! Was wel een beetje zenuwachtig, maar met zoveel mensen op het podium viel het wel mee. We begonnen vol overgave aan onze dans en deden zo goed mogelijk onze best. Het was erg leuk om voor al die mensen te dansen! En toen was het tijd voor de individuele originele dansen van de verschillende groepen met die van mij als eerste. We hadden even de tijd om in positie te komen voordat onze muziek begon en daar ging het een beetje mis. Hoewel we het best een aantal keer geoefend hadden en hoewel we de dag ervoor de posities hadden bepaald en hadden gevraagd om het te onthouden, niet iedereen was er tijdens die oefensessies. Kan gebeuren, 's ochtends hadden we ook geoefend, dus het zou wel goed moeten komen. Alleen dat was het niet helemaal. Want 1 iemand was er en vrijdagavond niet en niet de ochtend om te oefenen, en hoewel haar was uitgelegd dat ze helemaal aan ze zijkant links moest staan, toch wist ze tijdens het optreden niet waar ze moest staan en stond ze vragend op het podium waar ze moest staan. Ik kon haar wel schieten op dat moment, maar dat kon niet want we moesten optreden :) Heb snel gebaard dat ze naar links moest, toen snel weer gelachen naar het publiek en toen gingen we! Het ging best aardig, we waren niet helemaal synchroon, maar dat was geen ramp, het ging best aardig. Het was toen weer snel wisselen, andere groepen deden hun dans, toen iedereen weer samen en toen was ons optreden alweer afgelopen! Snel publiek bedanken en van het podium af en wachten nog een dansgroep en de uitslag van de wedstrijd. Ondertussen was ik wel wat boos en gefrustreerd dat ons optreden niet zo goed ging als het kon zijn. Ik weet wel dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt, als we maar plezier hadden, het hoefde niet perfect te zijn, maar voor mijn gevoel was dit toch wel een misser die gewoon voorkomen had worden als mensen hun plek hadden onthouden. Maar goed, heb mn frustraties uiteindelijk kunnen uiten, mensen hebben verzekerd dat het optreden goed was, ondanks die misser. En dat zorgde ervoor dat ik me weer beter voelde en kon genieten van het festival. Toen we weer terug waren op de verzamelplek zei onze lerares dat ons optreden het beste was, maar dat we er helaas geen prijs voor hadden gekregen :c Op zich verbaasde me dat niet, want de concurrentie was echt heel goed! Daarbij leken wij echt wel een stelletje amateurs haha. Helaas geen prijs voor Tohoku University dit jaar, maar we hebben wel plezier gehad!
(voor een indruk van ons optreden kun je kijken naar: https://www.youtube.com/watch?v=7JPxHVDwfDQ&feature=youtu.be je kunt me wel wat zien aan de rechterkant op de 3e rij als je weet dat ik er sta haha :P)

Na het optreden hadden we een zee van tijd om te genieten van het festival. En dat betekent het proberen van al het eten dat een Japans festival biedt! Ik ging op pad met een aantal mensen met als doel om yakisoba en okonomiyaki te vinden :P. Yakisoba was best te vinden, zowat iedere foodstand had wel yakisoba, maar okonomiyaki was wat moeilijker. Dus ondertussen eerst yakitori (kip op een stokje), gefrituurde dango's en gegrilde vispasta op een stokje gehad. Vooral de yakitori was erg goed, de dango's blij dat ik ze geprobeerd heb en de vispasta ook, want dat is blijkbaar typisch eten uit Sendai. Het had zelfs een stempel van het festival, een mussenkopje :D Snel daarna vonden we de okonomiyaki, een soort van pannenkoek met salade, vlees, dingen, ei en mayonaise. Weet niet precies wat er allemaal inzat (wil het misschien niet weten), het was moeilijk te eten met stokjes, vettig, maar goed te doen ^^ Kreeg het ook in een fancy doosje! Erg blij dat ik dat weer van mn lijstje kan strepen! Verder heb ik een spiraalaardappel gehad (als je de foto ziet snap je wat ik bedoel), aardbeien met chocolade op een stokje, ramunue (een soort van frisdrank met koolzuur in een flesje die je kunt openen door een knikker bovenin in te drukken) en als laatste een lekkere aardbeiencrepe met slagroom en vanille-ijs. Hem zeker genoten van al het festivaleten, had geen avondeten meer nodig haha! Heb ook nog een kuji geprobeerd, een soort van loterij waar je 500 yen betaald voor een lootje die je zelf mag uitzoeken en op dat lootje staat een nummer met een bepaalde prijs. Mijn prijs was er niet meer dus ik kreeg een micky mouse gemaakt van micky mouse strips sleutelhanger. Nog wat rondgekeken verder op het festival en toen was het tijd om weer terug te gaan om ons voor te bereiden voor de parade. Onderweg nog wat dansgroepen bekeken die al in de parade liepen en ze geprobeerd wat te filmen. Zal er misschien wel eentje uploaden zodat je een indruk krijgt van hoe goed die dansers wel niet waren ^^.

We waren op tijd om deel te nemen aan de parade, maar helaas liep die al uit, dus we moesten wachten, konden we mooi kijken naar andere groepen die net klaar waren ^^. Na even wachten moesten we klaar gaan staan in de juiste positie, een stukje nog gewoon lopen en toen was het tijd om te dansen! Bij het dansen deden we steeds 2 rondes Suzume odori, een ronde dans om te wisselen, en toen weer 2 rondes. Dit deden we zodat de helft van de groep even uit kon rusten zodat we de hele parade mensen te dansen hebben. De start was wat slordig, mensen hadden niet door dat we al begonnen waren, maar toen we eenmaal bezig waren was het fantastisch om te doen! Het was erg leuk om contact proberen te maken met het publiek, om het publiek te vermaken en om te zien dat ze het leuk vonden dat we voor hen aan het dansen waren. Sommigen waren erg enthousiast, riepen ook 'sore sore sore' met ons mee, erg leuk om te zien en dat maakt het ook weer dat je weer meer wil dansen. Onderweg ook bekenden gezien in het publiek, daar heb ik ook wel wat voor gedanst als ik ze zag ^^. Mijn nieuwe profielfoto voor fb (en denk ook voor deze site!) is dan ook gemaakt door de vriend van Lana die in het publiek stond. Nogmaals bedankt Henric haha! Toen we bijna bij het einde waren was er een man van de organisatie die ik ook wel had gezien bij het oefenen in het communitycenter waar we gingen oefenen voor het dansen. Hij deelde houten medailles uit aan sommige mensen en ik kreeg er ook eentje! Donderdag had hij uitgelegd dat je er eentje kon krijgen als je een goede danser was tijdens de parade, en blijkbaar was ik dat! Ik kon mn geluk niet op en kon ook niet stoppen met lachen daarna. Het is een simpele medaille maar ik zal het voor altijd koesteren omdat het me aan deze geweldige dag herinnert en hoe mn inzet voor deze dag erkend werd.

Na de parade mochten we naar huis, maar er was nog een soort van finale waar we aan mee konden doen. Tijdens de finale liepen we met een groot aantal groepen weer het rondje van de parade en probeerden we te dansen, maar omdat het net wat anders liep qua muziek dan wat we geoefend hadden kwam het uiteindelijk vooral neer op freestyle dansen haha. Het was niet veel, maar ik heb het meegemaakt en daar ben ik blij om ^^. Toen was het spullen inleveren, make-up eraf halen en lekker naar huis voor wat welverdiende rust.

Hoewel het niet altijd even soepel ging tijdens het optreden heb ik een geweldige dag gehad! Ik heb enorm genoten van het optreden, het was echt iets wat ik misschien maar 1 keer in mn leven kan ervaren, ik ben ontzettend blij dat ik ervoor gegaan ben. Ik had graag gewild dat jullie ons konden zien dansen, ik heb alleen het beeldmateriaal van het wedstrijdoptreden voor nu, maar als er meer materiaal komt, dan laat ik het jullie zeker weten! Voor nu moeten jullie het maar doen met de foto's die gemaakt zijn! Er komen nog meer foto's, want er waren ook fotografen van de school die meeliepen, daar sta ik vast ook wel een paar keer op ^^. Bedankt voor nu voor het lezen en jane! Ya!

P.S. Ben na vertrek ook nog kort geïnterviewd voor een internet tvkanaal, maar ik hem mezelf er nog niet op gezien helaas :c.

(voor foto's ga nu naar: http://s1024.photobucket.com/user/Jessica_Dorenbos/slideshow/Japan%20Reis/14-5-2016%20Aoba%20Matsuri%20en%20Suzume%20Odori )

  • 15 Mei 2016 - 17:29

    Nindy:

    Gefeliciteerd met de houten medaille Jessica!! Klinkt als een heel bijzondere ervaring! Hoe was de yakisoba?

  • 15 Mei 2016 - 17:59

    Rita:

    Jessica, wat weer een ontzettend leuke ervaring! En wat mooi voor je dat je er een tastbare herinnering aan hebt overgehouden. Op naar het volgende festival?!

  • 16 Mei 2016 - 02:20

    Jessica Dorenbos:

    @ Rita
    Ben erg blij met die tastbare herinnering, mooi iets om aan anderen te laten zien terwijl ik mn verhaal doe ^^ Op naar het volgende festival ja! Volgende week is er een schoolfestival op zondag, maar voor dit vak gaan we bezig voor het Tanabata festival ergens in juli. Daar krijgen jullie nog wel meer over te horen later!

    @ Nindy
    Dankjewel Nindy! Haha, ik heb niet echt zelf yakisoba gehad, wel wat geproefd van andere mensen en dat was best aardig ^^ Ik was toen meer op okonomiyaki jacht, die had ik nog niet gehad maar wel cupnoodle yakisoba, dus dat eerste had de prioriteit :P

  • 25 Mei 2016 - 15:47

    Peterrrrrrrrrr:

    Dance dance Jessica!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Maart 2016
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 23278

Voorgaande reizen:

26 Maart 2016 - 29 Augustus 2016

Studiereis Japan

Landen bezocht: