Iwate Geibikei Gorge - Reisverslag uit Nagasaka, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu Iwate Geibikei Gorge - Reisverslag uit Nagasaka, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu

Iwate Geibikei Gorge

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

03 Mei 2016 | Japan, Nagasaka

We zijn nu halverwege de Golden Week en dus was het nu eindelijk tijd voor een uitje met andere mensen, namelijk naar Iwate Geibikei! Iwate is een provincie van Japan, de provincie boven Miyagi waar ik nu ben. De Geibikei Gorge is een soort van natuurplaats bij een rivier, ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen. Maar voordat we eindelijk bij de rivier aankwamen hadden we nog heel wat andere dingen beleefd.

Om 8.45 was ons vertrek gepland. We gingen met een auto die Bong (hij was ook mee met de IPLA Shopping trip) gehuurd had. Hij heeft namelijk een internationaal rijbewijs, dus hij mag ook hier rijden! Scheelt best wel, want dan zijn we niet afhankelijk van het openbaar vervoer. Toen we er allemaal waren, 6 mensen in totaal (Bong, Susi, Tommie uit Finland en twee Koreanen) was het op naar het noorden! Het was een lange reis, want we namen niet de snelweg. Voor sommige delen moet je daarvoor betalen en erg goedkoop is het niet, beetje net zoals in Frankrijk. In plaats daarvan gingen we over de regionale wegen en die rijden niet altijd even lekker door, voornamelijk door een overvloed aan verkeerslichten. O en als je rechtsaf wil slaan, moet je eerst wachten tot de tegemoetkomende stroom weg is voordat je kunt gaan en andere mensen achter je moeten maar wachten! Niet een geweldig systeem als je het mij vraagt. Verder had ik ook lang het gevoel alsof we niet echt uit de stad vertrokken waren, want langs de hele weg stonden winkels en convenience stores gebouwd. Weer wat anders dan in Nederland voor mijn gevoel. Later kwamen we pas stukken platteland tegen waar je de rijstvelden kunt zien. Echt indrukwekkend was het nog niet, want volgens mij moet er nog gezaaid worden, dus er is nog niet erg veel te zien behalve veel water. Helaas mama, maar ik heb wel wat foto's voor je gemaakt hoor ^^ :P

Na zo'n 2,5 uur gereden te hebben met een korte tussenstop waren we bijna aangekomen bij onze eerste bestemming. Maar onze chauffeur besloot om nog langs een of andere tempel te rijden waar we nu toch vlakbij waren, de Motsuji Tempel. Volgens hem was het een tempel die op de Wereld Erfgoedlijst stond, dus als we er nu toch in de buurt van waren moesten we toch wel even kijken! Voordat we naar de tempel gingen hebben we eerst nog geluncht bij een Koreaans restaurant. Ik had iets wat volgens mij bibibon heette. Het is rijst met wat groenten en een rauw ei wat in een gloeiend hete kom wordt geserveerd. Voordat je het gaat eten moet je alles met elkaar mixen en omdat het zo heet is wordt je ei ook gekookt, dus je maakt je eigen roerei een beetje in die kom :P Was leuk om gehad te hebben, want ik hoorde Lana er al over dat ze dat een keer wilde proberen en nu heb ik het al gehad!

Na de lunch gingen we op weg naar de tempel. We kwamen toen eerst over een terrein waar allemaal etensstalletjes en gamestands stonden. Er bleek namelijk een festival plaats te vinden tijdens de Golden Week in Hiraizumi en dus waren er ook van die stalletjes. Had zulke stalletjes al veel in anime gezien, dus het was leuk om ze ook eens in het echt te zien! In anime leken ze wel wat beter, maar misschien was het omdat het nu niet een echt groot festival was :P. We zullen het wel zien als er een groot zomerfestival later dit jaar plaatsvindt!

We waren eigenlijk net op het verkeerde moment bij de tempel. Het was er vrij druk, maar dat was nog niet het ergste. Om 1 uur zou er namelijk een soort parade plaatsvinden die begon in de tempel en die ook door het dorp zou gaan. Daarom zaten daar ook al mensen klaar langs de weg! Ook op het tempelterrein stonden er al allemaal mensen klaar aan de zijkanten om eerst naar het soort van toneelstuk te kijken en om dan naar de parade te kijken. Hierdoor konden we niet overal goed rondkijken bij de tempel, maar we hebben toch wel wat leuke dingetjes gezien toen we daar waren. Het werd echt ontzettend druk toen het toneelstuk begon, mensen liepen van de ene kant naar de andere kant om daar het toneelstuk beter te kunnen bekijken. Gelukkig werd toen besloten om toch maar weg te gaan van de tempel en naar onze volgende bestemming te gaan. Ik was wel blij, want het was me te druk en ik kon er toch niet echt veel van zien en begrijpen.

Onze volgende bestemming was de New Zealand Village. Dit zou een soort van pretpark zijn waar we leuke dingen konden doen als karten en rodelen. Maar toen we er aankwamen veranderden onze gedachten wel wat. Ten eerste was het gigantisch druk op de parkeerplaats. Ik denk dat we lang hadden moeten zoeken om een parkeerplaatsje te kunnen vinden. Dat heb je met Golden Week he. Verder bleek het ook nog dat we een entreeprijs moesten betalen. Dat zou niet zo vervelend zijn, als we niet ook nog voor de individuele activiteiten moesten betalen. Daarnaast hadden we maar beperkte tijd, want we wilden ook nog naar de Geibikei Gorge, daar een boottochtje maken en dan weer terug, allemaal voor 7 uur want dan moest de auto weer terug zijn. En we kregen ook de indruk dat het misschien voor wat jongere kinderen was en niet echt voor onze leeftijd. Dus we hebben de auto omgekeerd en zijn we naar onze laatste bestemming gegaan, de Geibikei Gorge.

Na een korte pitstop bij een Family Mart voor wat snacks tijdens de bootreis liepen we naar de Geibikei Gorge. Langs de rivier waren allemaal leuke souvenirwinkeltjes waar ze streekproducten enzo verkochten. Maar voordat we daar gingen rondkijken wilden we eerst het bootreisje maken, want dat zou wel 1,5 uur duren. Het wachten duurde gelukkig niet zo lang, want er gingen vandaag meer boten dan anders omdat het een vakantiedag was. Voordat we op de boot plaatst mochten nemen moesten we eerst onze schoenen uitdoen. Toen iedereen klaar zat en nadat de snackverkopers weg waren begonnen we met varen. De natuur rond de rivier was mooi, de kliffen waren ook erg indrukwekkend, dat die zo hoog waren en dat wij daar zo klein daar beneden waren. Er waren verschillende punten waar wel wat verteld werd, maar dat was allemaal in het Japans en ik snapte van veel stukjes klif/steen niet wat er zo heel bijzonder en anders aan was dan het andere stukje steen wat we gepasseerd waren. Het leukste stukje vond ik een inham in de rotsen waar een shrine was voor Bishamon, de god van schatten (ik dacht dat het van oorlog was maar ik geef anime daar de schuld van als dat fout was). We kwamen toen aan bij een landingsplaats waar we verder langs de rivier konden lopen naar een stuk in de rotsen wat de Leeuwenneus genoemd werd. Je hebt er wel wat fantasie voor nodig om daar een Leeuwenneus in te zien :P Verder was er ook een gat aan de andere kant van het water waar je kon proberen een steen in te gooien. Als dat lukte zou er geluk voor je zijn of zoiets. Ze verkochten er speciale balletjes met Japanse tekens voor zodat je ze kon gooien. Was leuk om te zien hoe al die mensen er staan te gooien en ik heb het zelf ook geprobeerd met een steentje van waar we stonden, maar ik faalde best wel ^^' Toen iedereen genoeg had rondgekeken gingen we weer terug met de boot. Op de terugweg begon onze bootman ook te zingen, iets wat we al wel hadden gehoord van de boten die we passeerden op onze heenweg. Het is best knap dat die mensen zo kunnen zingen, maar ik hoef het niet nog een keer te horen, niet echt mijn stijl muziek ^^' Toen we weer terug waren bij de beginplaats konden we een stickertje plakken op de plaats waar we vandaan kwamen! Er was al wel eentje in het zuiden van Nederland, maar ik heb er mooi eentje in het noorden bijgeplakt ^^. Daarna gingen we even winkeltjes kijken. Buiten de winkels waren er ook gashapons, van die machines met plastic ballen met hier vaak leuke dingetjes. Ik zag er eentje met Gudetama hangers. Gudetama is een eigeel die niets wil doen, hij is een letargisch eigeel. Om een of andere reden vind ik dat idee erg grappig. Maar goed, alle sleutelhangers zagen er leuk uit maar ik had een favoriet en dat was die in een crêpe. Ik draaien en ja hoor, ik had diegene die ik hoopte :D Meer geluk dan mn eerste gashapon haha. Als laatste heb ik nog een crêpe met aardbeien, custard en slagroom gehad en toen was het weer tijd om terug te gaan naar Sendai. Deze keer gingen we terug over de snelweg, maar daar heb ik niet erg veel van meegekregen omdat ik toen half sliep, was helemaal moe na deze drukke dag.

Ik heb erg veel foto's gemaakt tijdens het tripje, ik zal wel een selectie maken voor jullie :P Bedankt weer voor het lezen en jane!

(voor foto's ga nu naar: http://s1024.photobucket.com/user/Jessica_Dorenbos/slideshow/Japan%20Reis/3-5-2016%20Iwate%20Geibikei%20Gorge )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Maart 2016
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 23270

Voorgaande reizen:

26 Maart 2016 - 29 Augustus 2016

Studiereis Japan

Landen bezocht: