De oriëntaties en nieuwe mensen vliegen om je oren - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu De oriëntaties en nieuwe mensen vliegen om je oren - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu

De oriëntaties en nieuwe mensen vliegen om je oren

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

05 April 2016 | Japan, Sendai-shi

Gisteren kon aangeduid worden als de onofficiële start van mijn schooltijd hier in Japan. Gisteren ben ik namelijk voor het eerst naar de campus geweest waar ik waarschijnlijk het grootste deel van mijn schooltijd door zal brengen.

Maar voordat het zover was, was er eerst een ontbijt dat geprobeerd moest worden. 1 van de redenen waarom mijn eerste keus de kamer is waar ik nu zit is, is dat ze een meal service plan aanbieden. Dit houdt in dat je voor een bepaald bedrag per maand/jaar iedere doordeweekse dag kunt ontbijten in de student hall van het hoofdgebouw. Ik was erg enthousiast over dit idee, want het zou gewoon heel makkelijk zijn voor mij om aan te kunnen schuiven voor het ontbijt en zelf geen fratsen uit te halen met het proberen klaar te maken voor een Japans ontbijt. In Nederland ontbijt ik altijd met yoghurt en chocoschelpjes of in het weekend met brood, maar ik had gedacht dat ze dat hier niet echt hebben. Maar op de shoppingtrip van zondag kwam ik toch iets van chocoschelpjes tegen en yoghurt, dus ik kan mijn ontbijt hier toch bijna hetzelfde doen. Ik had toch al een kaartje gekocht voor het ontbijt op maandag, dus dat moest gewoon doorgaan. Het ontbijt bestond uit veel rijst, iets van ei met krab en een soort sausje, een stukje gefrituurde vis, een soort van pasteitje of zo, een soort salade, wat zure groenten en weer wat groenten. Sommige dingen hadden beter warm kunnen zijn, zoals het ei, de vis en het pasteitje, maar erg slecht was het niet. Het is ook niet het beste ontbijt wat ik heb gehad. Dus na wat nadenken heb ik toch besloten voor mijn eigen ontbijt te zorgen in de vorm van brood en yoghurt met chocoschelpjes, Japanese style. En mocht ik toch een keer Japans willen ontbijten, dan koop ik hier een kaartje voor de volgende dag of ik ontbijt op school, want daar schijnen de cafetaria mogelijkheden ook erg goed te zijn.

Voordat ik weg ging heb ik nog snel mijn eerste was gedraaid, want ik begon een tekort te hebben aan outfits om aan te doen. Het was eerst wat uitvogelen hoe die wasmachine aan moest (het is allemaal in Japans, behalve de cijfertjes!) en de was moest gescheiden worden op kleur, maar uiteindelijk had ik voor mijn vertrek toch de eerste was hangen (was wel wat trots op mezelf).

Om 9 uur was het toen verzamelen en gingen we in een bus voor het eerst naar onze campus. Daar aangekomen moesten we naar een zaaltje in de bibliotheek en werden we voorgesteld aan de leiding van IPLA en een aantal docenten die uitleg gaven over hun vak. Ook werden we voorgesteld aan de mensen van IPLA die er al een half jaar zijn en een paar mensen van IPLANET die dingen organiseren en ook tutors zijn. Hiermee kwamen we ook al wat aan de praat, was erg leuk om al mensen te ontmoeten die er al een tijdje zitten. Na deze eerste introductie was het tijd voor een welkomstlunch voor de IPLA studenten. Toen we eraan kwamen zag het er al heerlijk uit en na een kampai! (toosten in het Japans) mochten we beginnen. Helaas zat er nog wel een klein addertje onder het gras: we moesten ons op een podium voorstellen, één voor één. Daar hadden we ons niet echt op voorbereid. Maar dat hoefde gelukkig niet lang dus toen kon er daarna weer genoten worden van het eten. Er was een heerlijke rijstschotel met kaas eroverheen, daar heb ik best wat van gehad. Ook was er heerlijke gefrituurde kip, maar iedereen was erachter dat dat misschien wel het lekkerste was van de hele lunch :P Na de lunch was er een voorlichting over JASSO. Daar werd ons uitgelegd over wat JASSO precies is en hoe goed het eigenlijk is dat we die beurs gekregen hebben. In heel Japan zijn er maar 22% van de aanvragen goedgekeurd. Voor Tohoku University is dat 67%. En daar zitten wij bij. En omdat we die beurs hebben, zijn we ook rolmodellen en zo moeten we ons ook gedragen werd ons nog eens gezegd, dus we mochten het eigenlijk niet gebruiken om te gaan reizen bijvoorbeeld (werd niet gezegd dat we ons eigen geld, wat we anders aan de studie uit zouden geven maar nu niet hoeven te doen door JASSO, niet mochten uitgeven aan het reizen ;P). Verder zit er ook nog een hele bureaucratie eromheen, we moeten iedere maand tekenen voor het ontvangst van JASSO op 1 van de 2 daarvoor aangewezen dagen per maand. Anders krijg je pas een maand later je JASSO of helemaal niet!

Na deze JASSO voorlichting kwam ik wat aan de praat met Lana uit Zweden en Lena uit Duitsland. Ik had Lana al eerder ontmoet bij de shopping trip en Lena die dag. We hadden het over JASSO en over de Golden week, een week aan het begin van mei waarin we maar op 2 dagen school hebben door de feestdagen. We konden hierin wel wat gaan reizen! Maar ja, dat denkt heel Japan, dus Tokyo zou het niet worden. Maar in de buurt is er ook heel wat te zien. Lana wist wel iets van een kratermeer iets buiten Sendai en ook over een eiland hier in de buurt wat ook heel mooi is. Ik opperde de Senzeki line, omdat mij dat werd aangeraden door het Canadeze koppel. We hebben nog geen concrete plannen gemaakt, maar het is fijn om te weten dat er andere mensen waarmee ik eventueel mee kan optrekken tijdens die dagen. Ook al eerder kwam ik in gesprek met de Duitse Vanessa (die zit in de unit tegenover mij in de dorms!) en die wilde na de schooltijd nog 2 weken in Japan rondreizen. Wie weet kunnen we samen wel wat bekijken. Voor nu denk ik dat 2 weken rondreizen een beter idee is dan 1.5 maand, maar het duurt nog wel even en ondertussen kunnen mn gedachten nog wel 100 keer veranderen. Voor nu is het in ieder geval 2 weken reizen lijkt me voldoende voor deze reis.

Na JASSO was er een rondleiding over de campus. De campus is echt heel groot! Veel groter dan die van Groningen. Ben dus ook wel wat bang dat ik zal verdwalen >< Maar gelukkig bestaan er kaarten dus het komt vast wel goed ^^ Tijdens de rondleiding heb ik wat gepraat met Erika, een Japans lid van IPLANET, volgens mij was ze een tutor. Was best interessant om zo van gedachten te wisselen, was wel leuk. Na de rondleiding op de campus hadden we tijd over tot de afterparty om 18.30. Ik wilde nog graag skypen met Peter dus ik ben terug gegaan naar de dorms, samen met een hele groep anderen, waaronder Lizzy, een Chinees meisje die in Amerika studeert en nu hier in Japan is omdat ze ook helemaal gek is van anime en manga, een beetje zoals ik (maar zij is een grotere fan, ze stelde zich ook al deels voor in het Japans en praat dat af en toe ook al!). Ook met haar heb ik wat kunnen praten, was ook wel leuk.

Na thuis wat dingen gedaan te hebben zoals skype was het tijd om weer te verzamelen om vanaf International House Sanjo 1 naar het afspreekpunt te gaan voor de afterparty. Om 17.15 moesten we daar verzamelen. Ik kwam er naar mijn idee net op tijd aan, want ik was iets te laat vertrokken (denk dat je net nog genoeg tijd hebt en dan is dat niet zo). Dus ik haastte me er heen. Om 17.30 vertrokken we pas. We gingen met z'n allen naar de Disneystore waar de rest zich ook zou verzamelen. Daar betaalden we en daar kwam ik in gesprek met Anna, een meisje uit Indonesië. Dat was best leuk, want zij wist wel van het bestaan van Groningen! Was ook niet raar, want haar vriend studeert er nu! Dat was wel heel leuk en daar hebben we dan ook wel wat over kunnen kletsen. Vervolgens gingen we naar waar we onze party hadden, een gelegenheid waar je onbeperkt kon eten en drinken voor een bepaald bedrag. Toen we er aan kwamen stonden er al sojabonen, zeewier en kool/sla op tafel. En er kwam steeds meer bij! Zoals grote schalen met gebakken rijst, frietjes en gebakken kip (die gebakken kip daar was ook weer echt zalig, ik kan daar wel alleen op leven haha). Ook kwamen er grote kannen met bier en een ander alcoholisch drankje, iets sinaasappel achtigs zeiden ze. Ik heb het eerst niet gehad, maar later wel en je proefde helemaal geen alcohol. We hebben er heerlijk gegeten en gedronken, er kwamen ondertussen nog andere hapjes zoals takoyaki (deegballetjes met inktvis erin), volgens mij gefrituurde mochi (rijstdeegbal) met kaas erin en gefrituurde inktvis. Heb mn buikje vol kunnen eten! Toen onze tijd op was gingen we weer terug naar de Disneystore waar er een groepsfoto werd gemaakt. Daarna gingen er nog een aantal mensen naar een tweede feestje, maar ik ben samen met een groep terug naar de dorms gegaan. Sommigen (waaronder ik) waren gewoon moe, terwijl anderen vanochtend er vroeg uit moesten voor dingen regelen wat ik al gehad heb op 1 april. We liepen eerst rustig heen, maar toen hoorden we dat we nog maar 4 minuten hadden tot de bus kwam dus toen hebben we het op een rennen gezet! Nog vermoeider kwamen we aan, maar we hadden het gered en konden mee met de bus.

Eenmaal thuis aangekomen kon ik in mijn lekkere bedje vallen. In de middag had ik namelijk een briefje gekregen dat ik mijn gehuurde matras kon ophalen, dus dat heb ik zo snel mogelijk gedaan ook! Ik heb die nacht goed kunnen slapen, gewoon op het gehuurde matras en het matrasding wat er al was. De dikste deken lag nu bij mijn voeten, dus ik hoef geen sokken meer aan om warme voeten te hebben tijdens het slapen!
Maar voordat ik kon slapen was er nog de was waar ik iets mee moest doen. Het was gisteren niet erg mooi weer, dus erg goed droogde de was buiten niet. Dus ik heb de wasstok op mijn kast gehangen en de was er weer aan. Het is was improviseren, maar mijn was was uiteindelijk wel droog de volgende dag! (op een paar broekzakken na).

De volgende dag begon ik met brood met een soort chocopasta. Het leek meer op appelstroop dan chocopasta, het rook meer naar koffie dan chocopasta, maar het was prima te eten. Dat wordt mijn ontbijt voor nu, samen met brood met jam of ei en de yoghurt met chocoschelpjes.

Vervolgens moest de rest van de was weer gedaan worden. Was die droog was opgevouwen en opgeruimd en de volgende was erin en draaien maar! Deze was had meer geluk, ze waren tegen de middag al droog ^^

Verder heb ik in het schrift geschreven wat op de tafel lag en me voorgesteld. Ook zijn de stroopwafels neergezet waar ze eentje van mogen nemen. Zo leerde ik al een paar huisgenoten kennen en met wie ik heb gesproken na de stroopwafels zeiden ook al dat de stroopwafels lekker waren! Dat is altijd goed om te horen :P Ook was er nog iets anders wat we mochten proberen, van een meisje uit Fukushima, en dat is ook een lokale specialiteit. Aardbei-achtig en erg lekker!

Lunch was een nieuwe soort cupnoodles. Ik had deze gekozen omdat er een plaatje op zat van iets wat leek op een pizza. Bij het openmaken bleek er ook echt iets van een minipizza in te zitten! Ik weet niet precies wat voor noedels het waren, maar ze waren goed ^^

Iedere dag moet de postbus gecheckt worden (minstens 2 keer eigenlijk), dus dat was iets voor na de lunch. Ik moest nog steeds een briefje krijgen voor mijn koelkast en die zat er in! Ik kreeg hem mee op een karretje en bracht hem zo naar mijn kamer waar hij nu geïnstalleerd is. Ik moet de spullen er nog in zitten, maar hij moet eerst even op temperatuur komen dus dat is iets voor later.

Iets eerder dan verwacht gingen we naar de campus om de oriëntatie voor Internationale studenten bij te wonen. We wilden eerst fietsen, maar door omstandigheden gingen we toch met de bus. Morgen gaan we het nog een keer proberen! We keken dus eerst maar wat rond in de winkel op de campus, en daar kwamen we al boeken tegen die we misschien wel gaan gebruiken voor Japans. Ik hoop dat Genki goed is, want daar heb ik het eerste deel al van! We kwamen er ook een boek tegen over de serie Modern Family, waarom het er was weten we niet. De oriëntatie vertelde niet heel erg veel nieuws, alleen de verkeersregels waren erg nuttig, maar alsnog wat verwarrend. Mijn conclusie was dat je het best op de straat kunt fietsen aan de linkerkant om te voorkomen dat je op de verkeerde plek fiets. Of er moet duidelijk aangegeven zijn dat je er mag fietsen, dan gewoon daar. Er was ook een presentatie over het voorkomen van misdaad. Dat was wel grappig, het was vooral op internationale studenten gericht die denken snel geld te kunnen verdienen en daarmee misdadigers in de hand werken. Ik denk dat ik dat nu wel kan voorkomen :P

Weer teruggekomen bij de dorms was het tijd om de dinner service uit te proberen. De maaltijd bestond weer uit veel rijst, met daarbij vis, een pastasalade, twee stukken aardappel, zeewier en weer wat andere groenteprutjes. Het was niet slecht, maar ik denk dat ik op de campus misschien beter kan eten. Of hier in de buurt, ik hoorde dat je voor 500 yen er een gigantische kom ramen kunt eten! Dus voor nu vertrouw ik op die middelen en laat ik toch de meal service links liggen waar ik eerst zou enthousiast over was toen ik erover hoorde.

Morgen gaan we dus proberen op de fiets naar de campus te komen. We hebben gelukkig al afgesproken met een groepje, dus ik denk dat het er nu wel van gaat komen! Morgen is ook de placement test voor Japans. Ik denk dat ik wel in niveau 1 terecht kom, maar ik wil de test toch proberen, misschien scoor ik toch wat puntjes. Is dan misschien niet goed voor een hoger level, maar wel voor mijn ego een beetje haha. Bedankt voor het lezen weer en sayonara!

(voor foto's en EXTRA FOTO's ga nu naar: http://s1024.photobucket.com/user/Jessica_Dorenbos/slideshow/Japan%20Reis/4-4-2016%20en%205-4-2016%20orientaties%20en%20nieuwe%20mensen )

  • 05 April 2016 - 19:07

    Corrie:

    Hoi Jessica, wat leuk om al die verhalen te lezen, je kan straks wel een boek uitbrengen!
    Zo te horen is het weer daar lekker Hollands (regen). Wat is eigenlijk het klimaat in Japan?

    Groetjes vanuit een regenachtig Nieuw Schoonebeek

  • 06 April 2016 - 00:17

    Jessica Dorenbos:

    @ Corrie
    Haha ja dat kan bijna wel als ik in dit tempo zo doorga! Weer kan er idd lekker Hollands zijn. Volgens mij is het hier in Sendai een beetje hetzelfde klimaat als in Nederland, het ligt namelijk ook vlakbij de kust dus hebben we hier ook een beetje een zeeklimaat denk ik.

    Groetjes terug vanuit het beetje zonnige Sendai!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Maart 2016
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 23283

Voorgaande reizen:

26 Maart 2016 - 29 Augustus 2016

Studiereis Japan

Landen bezocht: