Het einde van school is in zicht! - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu Het einde van school is in zicht! - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu

Het einde van school is in zicht!

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

10 Juli 2016 | Japan, Sendai-shi

Het is een beetje een bijzondere week geweest. Aan de ene kant heb ik vrij weinig beleefd (als bewijs voer ik mn foto's van eigenlijk alleen eten aan), maar aan de andere kant heb ik ook wel weer belangrijke dingen gedaan. Tenminste, dingen die ik belangrijk vind en die later eigenlijk pas van pas komen. Zal het proberen kort te houden, maar hier is mijn afgelopen week.

Maandag had ik een presentatie voor Japanese Business Communication. We moesten een presentatie houden op basis van het boek wat eigenlijk niet zoveel te bieden had. Maar toch moest ik ongeveer 3 minuten vol weten te praten over sorry zeggen :P. Had me goed voorbereid, had mn speech uitgeschreven en dat eigenlijk uit mn hoofd geleerd. En dat werkte goed, ik had het gevoel dat ik goed had gepresenteerd ^^. Presenteren blijft voor mij nog steeds een beetje een lastig punt, maar hier had ik een goed gevoel over. En daarmee heb ik dat vak af kunnen sluiten, ik hoef niets meer te doen, alleen nog naar 2 lessen gaan en daar luisteren naar andere presentaties en die beoordelen!

Dinsdag bijna een heerlijke hele dag vrij, want we hoefden niet meer officieel naar het maken van de versieringen en een geschiedenisles viel uit, dus alleen nog even een vak in de late middag en wat 's avonds. Niet veel bijzonders gedaan, gewerkt voor een presentatie voor donderdag, maar ik wilde het even noemen omdat het gewoon zo fijn was om eens niet om 7 uur op te hoeven staan op dinsdag ^^.

Woensdag was weer wat specialer, want we hadden onze laatste woordjestoets voor Japans! Goed geleerd ervoor, wil dit vak met een mooi cijfer afsluiten ^^. We moesten daarna onze speech gaan schrijven voor de laatste presentatie voor het vak, over een reisje die we in Japan gemaakt hebben. Ik heb voor de onsentrip gekozen, want daar kan ik mooi wat over vertellen met de woorden die ik ken in Japans en ik heb er wat leuke foto's bij, wat ook wel nodig is aangezien we er een powerpoint bij moeten maken. Het leuke is dat we het in word moeten typen en het dan afgedrukt mee moeten nemen. Het was even zoeken maar uiteindelijk heb ik het wel gevonden en mooi mn verhaal in Japans getypt ^^. Na Japans tijdens de lunch nog een verslag afgedrukt voor Understanding Japan through Miyagi's traditional culture waar me moesten vertellen wat we hadden beleefd en geleerd, dat ingeleverd en daarmee ook de verplichtingen voor dat vak afgerond ^^. En verder was mama nog jarig, ze is 50 geworden! Vond het jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar ik heb het toch wat mee kunnen maken dankzij foto's via app en een skype gesprek ^^. Gelukkig vieren we het nog een keer in september, dus kijk daar al naar uit!

Donderdag was een spannende dag, aangezien ik een presentatie had van 20 minuten met nog iemand anders en die telt voor 70% mee! We waren er al druk mee bezig vanaf dinsdag (we hadden beiden een presentatie op maandag) en ik hoopte hetzelfde te doen als ik voor maandag had gedaan: mn speech uitschrijven en uit mn hoofd leren. Ik moet zeggen dat ik er wel ver mee ben gekomen, grote delen kende ik wel uit mn hoofd. Maar niet alles. En het had zeker beter gekund, ik had het gewoon eerder af moeten hebben dan 2 uur voordat ik naar school zou moeten voor dat vak. Helaas hielp de tijdsdruk ook niet echt mee. We hadden namelijk 20 minuten om te presenteren en ik had mn presentatie getimed op 10:20, dus ongeveer de helft. Als we langer zouden gaan, dan zouden we al 5 punten mislopen die we konden behalen, en dat zou gewoon jammer zijn. Helaas was ik niet de eerste die zou presenteren en Cayra waarmee ik samenwerkte heeft meer dan de helft van de tijd gepraat, en ze had nog langer doorgegaan als ik niet had gezegd dat we al over de helft waren en de leraar had gezegd dat we nog 7 minuten hadden! Toen snel een paar slides geskipt en toen was ik aan de beurt. Door de tijdsdruk ben ik gewoon voor gaan lezen, want ik wist dat ik het wel kon proberen om het uit mn hoofd te doen, maar dat zou nog meer tijd kosten. Was bij de laatste slide toen de timer ging, nog snel daar mn punt proberen te maken, een conclusie en dat was het. Wel iets te veel over de tijd volgens de leraar, dus weg 5 punten :c. Was wel even balen, en ik zal ook wel punten hebben verloren door eigenlijk mn presentatie praktisch voor te lezen, dus kwam er met een minder gevoel weg dan bij de presentatie maandag. Maar het is geweest, we hebben vast goede punten gemaakt, de leraar heeft mn speech dus hij weet wat ik heb moeten schrappen, dus wie weet kan er nog wat gered worden ^^'. We zullen het zien volgende week.

Vrijdag weer normaal, hoogtepunt was het eten van een bento lunch die ik al eerder had gezien maar toen had gemist, eentje met ketchuprijst en ei! Kijk maar naar de foto, ziet er goed uit toch? ^^ XD

Zaterdag was het weer tijd om de stad in te gaan! Nu niet om lekker rond te shoppen, maar om dingen te regelen. Over twee weken is er een expositie in Tokyo met allemaal figure bedrijven die hun nieuwe plannen aankondigen, maar ook mensen die zelf figures maken die ze verkopen in een soort van bouwsetjes zodat je ze zelf kunt maken en schilderen. Het is 2 keer per jaar en het is iedere keer spannend op het internet om te horen wat voor mooie nieuwe plannen er zijn, dus een van mn doelen hier was om dat mee te maken. En ik denk dat het ook heel erg cool is om al die figures van zelfstandige figuremakers te bekijken, die kunnen ook zeer indrukwekkend zijn! Om naar binnen te mogen heb je een guidebook nodig waarin allemaal info staat voor het evenement. Je kunt ze aan de deur kopen, maar ook al van tevoren. Ik ging natuurlijk voor van tevoren, dan hoef ik dat daar niet meer te doen en kan ik dus naar binnen ^^. Kon hem niet zelf vinden in de winkel, maar gelukkig kon een medewerker me een boek brengen, dus dat was 1 van de dingen van zaterdag!
Verder moest ik ook treinkaartjes kopen. Treinkaartjes voor de shinkansen naar Tokyo voor over 2 weken, maar ook alvast treinkaartjes voor als ik met Peter hier rond ga reizen. Heb 2 kaartjes gekocht waarmee we op 5 verschillende dagen rond kunnen reizen met de gewone treinen. Shinkansen naar Tottori kon helaas nog niet, kan exact een maand van tevoren, dus vanaf 12 juli pas -.- Dus volgende week nog maar weer heen. Is dat weer geregeld!
En het laatste was het reserveren van het hotel hier in Sendai. Ze hebben geen site om te reserveren, dus je moet of bellen of dus langsgaan. Ik koos voor langsgaan want ik hoopte een beetje dat ze me nog zouden herkennen en ik wilde ze ook vragen of we wat bagage achter konden laten, aangezien we daar toch weer terug komen aan het einde van onze reis. Heb mn reservering in Japans kunnen communiceren, heb al best vooruitgang geboekt sinds ik hier ben ^^. Helaas werd ik niet herkend, maar ik zei wel dat ik hier al eerder was geweest en hij bedankte me daarvoor :P.

Zondag grotendeels gerelaxed en wat gewerkt voor een verslag van een vak. Maar vanochtend er toch weer op uit geweest, nu naar een Lawson (een conbini, handige supermarkt) om kaartjes te kopen voor het ghibli museum. Ik was zaterdag al wel heen geweest, maar ze gingen voor augustus pas vandaag om 10 uur in de verkoop. En ik stond daar klaar om 10 uur om kaartjes te kopen. Helaas was het systeem er niet zo klaar voor... Ik heb er wel een half uur mee gekloot om naar het einde te komen. Ik kon vaak wel de maand selecteren, maar dan ging het steeds na of de stap van het maand selecteren, of het selectere van de dag, of de stap van het selectere van de tijd, of de stap van tijdbevestiging of zo mis. Zei het systeem haha lol nope we stoppen ermee. En dan begin je weer van voor af aan. Had het personeel er al bij, die zeiden dat het kwam omdat het zo druk was bij het Loppi systeem. En ik maar proberen, en dan zie je hoe er steeds minder kaartjes zijn gedurende de maand. Best frustrerend als je dan eerst hebt gezien dat de hele maand nog beschikbaar is. Maar na talloze pogingen kwam ik toch uiteindelijk verder in het proces. Met behulp van een medewerker heb ik alles in kunnen vullen en kreeg ik de bon waarmee ik mn kaartjes kon betalen en ophalen! Het was best spannend, want ik wist dat Peter graag heen wilde maar ik wist ook dat het lastig kon worden, aangezien Lana geen kaartjes had weten te bemachtigen, ook al was ze een maand van tevoren, net zoals ik nu. Maar de kaartjes zijn er, dus we gaan heen op 25 augustus! Nu nog hopen dat het al die moeite waard was XD Vast wel :P

Dat was het weer voor deze week! Niet zo heel veel spannends, maar misschien toch nog wel veel, allemaal voorbereidingen voor het einde van mn verblijf hier. Morgen over een maand dan is Peter hier, de tijd gaat nu wel erg snel. Maar ik kijk er naar uit. Bedankt voor het lezen en jane!

  • 11 Juli 2016 - 16:53

    Rita:

    Het is inderdaad jammer dat je niet bij mijn verjaardag kon zijn. Maar ik had een mooi kaartje! Was je er toch een klein beetje bij. In september ben je er weer en dan gaan we er nog weer een mooi feest van maken. Was het maar vast zover!

  • 18 Juli 2016 - 05:44

    Jessica Dorenbos:

    @ Rita
    Ben blij dat je het kaartje mooi vond ^^ Kijk al uit naar het feest in september! Was het maar zo ver ja :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Maart 2016
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 23240

Voorgaande reizen:

26 Maart 2016 - 29 Augustus 2016

Studiereis Japan

Landen bezocht: