Naar het ziekenhuis - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu Naar het ziekenhuis - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu

Naar het ziekenhuis

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

04 Juli 2016 | Japan, Sendai-shi

Voordat je je zorgen gaat maken door de titel, er is niets ernstigs met me aan de hand, maak je maar geen zorgen ^^.

Na het wandelen in de bergen een maand geleden had ik een aantal insectenbeten, ondanks dat ik een lange broek aan had. Niets bijzonders, maar eentje zag er een beetje raar uit, anders dan de anderen. Ik zou het in de gaten houden of het erger werd en op een gegeven moment dacht ik dat het weg ging. Maar toen afgelopen zondag viel me opeens op dat het erger was geworden. 3 weken vond ik best lang voor zo'n insectenbeet, dus het was tijd om toch maar naar een dokter of zo te gaan. Er is een gezondheidscentrum op de campus waar je eerst terecht kunt met dingen voordat je naar een ziekenhuis of zo moet, dus daar ging ik heen op maandagmiddag na school. Ik had verwacht dat ze daar wel Engels konden, aangezien hun site ook in het Engels te zien is en ze vast wel eens internationale studenten daar hebben. Maar dat was niet het geval! Met een paar woorden in het Japans heb ik geprobeerd uit te leggen wat er aan de hand was. Ze deden er wat zalf op en zeiden dat ik naar het ziekenhuis moest! Dat was wel even schrikken, voor zoiets kleins naar het ziekenhuis. Ik zag het ook niet echt zitten, want als ze hier al geen Engels konden, dan was het ziekenhuis vast niet heel veel beter. En daar alleen naartoe gaan... Maar ik wilde ook dat het weg ging en wachten tot ik weer in Nederland ben was misschien toch iets te riskant, dat duurt nog wel 2 maanden. Dus m'n tutor Kanako gevraagd of ze met me mee wilde en zo spraken we af om woensdagmiddag heen te gaan.

Woensdagmiddag na school meteen naar de stad gegaan waar we hadden afgesproken. We gingen niet naar het universiteitsziekenhuis zoals me werd aangeraden, maar naar een soort van klein ziekenhuisje in een winkelcentrumgebouw. Het was een gespecialiseerd ziekenhuis, gespecialiseerd voor dermatologie. We gingen niet naar het andere ziekenhuis omdat het daar altijd zo druk is volgens Kanako (ze had ook bij een lerares geïnformeerd en kwam toen zo bij deze locatie). Ze noemen het hier een ziekenhuis, maar het deed me meer denken aan een gespecialiseerde dokterpraktijk omdat het zo klein was. Je kon er gewoon aankomen zonder afspraak, moest wat gegevens invullen en wachten tot je geroepen werd. Werd heel goed geholpen en Kanako diende als een goede tolk. Dat was wel heel fijn dat ze erbij was. De dokter legde het ook nog in het Engels uit, dat was ook wel even makkelijk! Blijkbaar was het een slechte reactie op het gif wat de insect had ingespoten of zoiets dergelijks. Maar met behulp van zalf en iets van antibioticapilletjes zou het behandeld kunnen worden. Dus een recept gekregen en dat opgehaald bij een apotheek in de buurt. Alles netjes meegekregen met uitgelegd wat ik wanneer en hoeveel ik moest nemen en dan maar hopen dat weg zou gaan! Moet zeggen dat ik er al bijna niets meer van zie, dus het gaat de goede kant op ^^. Vond het wel spannend om hier naar de dokter te gaan, maar ben toch blij dat ik heen ben gegaan en dat het weer goed gaat!

Na het bezoek aan het ziekenhuis ben ik nog even de stad in gegaan, want ik had dat weekend ervoor nog weer wat dingen gezien die wel interessant waren dus ik moest weer terug :P. Verder besloot ik ook om eens naar de 9e verdieping te gaan van dag gebouw. Er was al een tijdje reclame over iets van Neon Genesis Evangelion een anime die ik best cool vind, dus ik was nu wel een beetje nieuwsgierig. Op de 9e verdieping was een tentoonstelling en een hele Neon Genesis Evangelion winkel! De tentoonstelling heb ik nog niet gezien, dat doe ik misschien komend weekend als ik toch weer naar de stad ga voor iets, maar ik heb al wel even mooi de winkel bekeken ^^. Zag best coole dingen, figures, zelfs knuffels, allerlei dingen van die anime. Uiteindelijk kon ik niet met lege handen daar weg gaan (stel dat ik toch geen tijd meer had om er terug te komen voordat de tentoonstelling weg zou gaan!) dus ik heb nog weer twee mooie insteekhoezen gekocht en een kaartje met een filmposter erop. Die afbeelding vind ik erg mooi, vooral omdat ik de twee personen erop in figuurvorm heb! Met deze aankopen weer tevreden naar huis gegaan ^^.

Verder weer normaal school deze week, maar het wordt nu wel een stuk drukker! Het semester loopt ten einde, dus er zijn allemaal eindopdrachten die ik moet doen, zoals presenteren of een report schrijven. Op zich zijn de reports niet zo heel lang en het presenteren ook niet verschrikkelijk lang (behalve die voor het cultuur vak, die is al snel en telt 70% mee en ik moet samen met nog iemand 20 min in totaal presenteren aaaah), maar het is nu wel allemaal in deze laatste 3 weken, voor zo'n 7 vakken, dus toch nog even flink aan de bak! Ben al blij als komende week voorbij is, dan is het ergste achter de rug met 2 presentaties ^^'

Zaterdagavond was er een spelletjesavond georganiseerd door een team van een ander vak. Het leek me wel leuk om met anderen wat spelletjes te spelen, dus had me er voor opgegeven. Rond 6 uur kwam ik aan bij de student hall vlakbij de management office en daar stonden 7 spelletjes klaar om gespeeld te worden. Er waren bekende spelletjes zoals weerwolven, uno en Jenga (hebben een mooie Jenga toren weten te bouwen, zie de foto's!), maar ook wat nieuwe spelletjes uit Japan. Er was een kaartspelletje waarbij je de dader moet vinden door strategisch kaarten te ruilen, weg te gooien of door andermans kaarten te zien, totdat jij in ieder geval niet degene bent met de daderkaart. Twee andere spelletjes waren wat vaag en heb ik niet echt goed kunnen spelen (bij eentje kwam ik er halverwege in en bij de ander had ik niet echt het gevoel dat we een doel hadden), maar het leukste spel wat dobble. Dobble was een spel wat je op drie manier kunt spelen. Bij 1 versie heeft iedereen 1 kaart met verschillende voorwerpen erop voor zich liggen. In het middel is er een stapel met andere kaarten en je mag de kaart pakken als er een voorwerp op staat wat ook op jouw kaart staat. Bij deze versie moet je de meeste kaarten hebben. Bij een andere versie is de opzet hetzelfde, maar dan moet je kaarten bij iemand anders neerleggen. Hier verlies je met de meeste kaarten :P. Bij de laatste versie heeft iedereen een stapeltje kaarten en 1 kaart in het midden. Hier moet je zo snel mogelijk als je kaarten wegspelen, maar dat mag alleen op volgorde van jouw stapeltje. Het was geweldig om te spelen, ook heel spannend, de spanning is te vergelijken met Halli Galli voor de mensen die het kennen :P. In ieder geval een hele leuke avond gehad ^^.

Zondag weer hard gewerkt voor school, geoefend voor de presentatie van vandaag. En zo was er weer een einde gekomen aan een week. Nog een maandje en school is ook hier afgelopen. Tijd om alles weer in te pakken (zit er nu al over na te denken, wat niet zo handig is want ik kan nog niets inpakken :P), hoop dat ik alles mee kan krijgen XD. Weer is hier wel aardig, soms een hele dag regen en de dag erna heerlijk zonnig, zo wisselend hier. En het is hier heel erg vochtig, krijg mn kamer ook niet meer echt koel, dat is wat vervelend :/ Maar verder gaat alles hier nog goed! Bedankt weer voor het lezen en jane!

• 05 Juli 2016 - 18:26

Rita:

Mooi dat de insectenbeet aan het verdwijnen is. Kunnen we daar ook weer rustig over zijn. We gaan er maar van uit dat dit het enige ziekenhuisbezoek in Japan is voor jou. Groetjes mama

• 07 Juli 2016 - 01:17

Jessica Dorenbos:

@ Rita
    Jaa, dat is inderdaad erg fijn, heb ik weer een normale enkel :P Ga er ook maar van uit dat dit het enige ziekenhuisbezoek was, anders is er wel iets heel erg mis gegaan (klopt maar op houd voor de zekerheid)