Kleine gebeurtenissen deel 4 - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu Kleine gebeurtenissen deel 4 - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu

Kleine gebeurtenissen deel 4

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

29 Mei 2016 | Japan, Sendai-shi

Het leven begint hier echt normaal te worden. Hoe kom ik tot die conclusie? Ik heb bijna niets te vertellen over de afgelopen week! (16-5 t/m 22-5). Dat zie ik vooral aan mn foto’s die nu bijna 99% uit eten bestaan ^^’ Daarom heb ik besloten om het verslag nu over twee weken te doen, zodat ik tenminste iets te vertellen heb :P En ik weet dat er volgende week iets redelijk vertelwaardigs op het programma staat, dus dat kan ik er dan mooi aan toevoegen ^^. Ik schrijf het in twee keer zodat ik het niet allemaal vergeet. Let’s start!

Maandag werd eindelijk het pakket opgehaald wat ik de week ervoor had samengesteld. Ik had alles zorgvuldig ingepakt, adreslabel geschreven en opgeschreven wat er in het pakket zat. Dat moest zo specifiek mogelijk, maar omdat ik maar 6 regels had heb ik veel dingen onder 1 noemer gedaan zodat wel alles er op een bepaalde manier op stond :P. De postbode belde en ik ging met het pakket naar de management office. Hij wierp een blik op de adreslabel en zei dat het een verouderde versie was, dus ik moest alles weer opnieuw schrijven op een andere D: Toen moest ik ook nog op een invoice papier schrijven wat er precies in het pakket zat. Ik schreef de adreslabelversie over, maar dat was niet specifiek genoeg, dus moest ik alles benoemen en dat bestudeerde de postbode zeer zorgvuldig. Het was in het Engels, maar dat begreep de postbode niet altijd, dus gelukkig was er iemand van de management office die als tolk kon fungeren. Daarom ben ik blij dat ik niet eerder ermee naar het postkantoor ben gegaan, want dan was het nog ingewikkelder geweest en wat ik vast nog meer tijd kwijt geweest met het versturen! Uiteindelijk ben ik denk ik bijna drie kwartier ermee bezig geweest, maar toen was het pakket wel onderweg naar Nederland ^^. Gelukkig met tracking, dus ik kon het pakket goed in de gaten houden!

O verder heb ik op maandag een van mn eerste toetsen (buiten Japans dan) gehad. Was bijna vergeten een deel te leren, heb dat nog snel geprobeerd te stampen, maar uiteindelijk was het niet nodig. De toets ging over 1 onderwerp, een vrij makkelijke ook, en zo was de toets ook. 1 dubbelzijdig a4tje met 4 vragen, paar dingetjes invullen, wat omcirkelen, zeggen wat wat is en dat was het. Ik had bijna het gevoel alsof ik weer terug was naar de basisschool, zo eenvoudig was de toets. Kan me haast niet voorstellen dat dit het universiteitsniveau is hier. En we moesten ook nog eens elkaars toetsen nakijken! Zoiets kan ik me echt niet voorstellen in Nederland.

Woensdag was er weer een belangrijke toets voor Japans, namelijk de katakana toets. Had er de dag ervoor hard voor geleerd zodat ik de tekens die ik steeds vergat wel wist. Zelfs vlak voor de les keek ik het nog door, ik wilde dit goed maken. Maar helaas was de lerares wat vergeten dat we de toets die dag hadden… Ze begon gewoon met de les! Gelukkig was er een klasgenoot die na 3 kwartier vroeg wanneer we de toets moesten maken. Ze was het helemaal vergeten, had geen kopieën gemaakt, dus het tweede deel konden we pas de toets maken. Dat was wel balen, want als je zo’n toets hebt, wil je dat zo snel mogelijk doen zodat je alles nog weet ^^’ Maar uiteindelijk is het wel goed gegaan, 98 van de 100 punten dus ik kan niet klagen!

Donderdag was de eerste gewone doordeweekse dag in tijden dat ik helemaal niets had (steeds danstraining in de avond voor aoba matsuri) dus daar heb ik van genoten ^^ (niets bijzonders dus, maar wilde het even noemen :P )

Zondag was er van 11 tot 16 een internationaal festival op de campus. Er waren verschillende stalletjes van verschillende landen die eten van hun land aanboden en er waren stalletjes waar je verschillende activiteiten kon doen, zoals een taal leren of gewoon meer leren over een cultuur van een land. Na eerst even rondgekeken te hebben en de kaart gelezen te hebben heb ik een ticket gekocht waarmee ik 3 verschillende gerechten kon eten. Uit de 25 opties heb ik gekozen voor kipcurry met gele rijst en een gefrituurd aardappeldingetje uit Bangladesh, momo (dumplings met een vulling van vlees en groenten, met een hete saus) uit Nepal en Marokkaanse tajine. Er was nog veel meer lekker eten, zoals Duitse appelmoes (ik mis appelmoes, vooral toen ik het zag, maar ik ga nu geen 4 euro betalen voor een klein bekertje appelmoes ^^’), Franse crêpes, Japanse dango’s, taiyaki en nog veel meer van dat soort dingen, maar dat kan ik ook buiten een festival eten, dus daar heb ik niet voor gekozen. Kwam nog allemaal bekenden tegen op het festival, dus dag was wel gezellig ^^. Ben er niet te lang gebleven, heb de 3 gerechten geprobeerd, wat rondgekeken (had geen zin in activiteiten) en het was warm, dus ben toen lekker naar huis gegaan ^^. Niet superspannend zoals het festival van de week ervoor, maar alsnog wel leuk!

Gedurende de week is er ook meer beeldmateriaal gekomen van de suzume odori! Hier zijn een paar links naar foto’s en een youtube filmpje ^^ https://www.youtube.com/watch?v=uw-v4aMWKgg
https://www.dropbox.com/sh/35ftxu44rkblrfe/AADv-8eUXsuhi7nCjGVLlvqda?dl=0

De week erna is weer voorbij en ik weet zowat niet wat ik nog meer toe kan voegen. Heb de hele week gewoon school gehad, donderdag een lunch met mn tutor maar dat was nou ook niet zo heel interessant dat ik hier erover kan uitweiden. Er zijn een paar dingen die ik toch wil toevoegen aan het verslag: de rampenoefening op zaterdag, mn mening over de klassen algemeen en het eten! Zoals ik al zei, zowat 99% van mn foto’s bestaat uit eten voor deze week, dus waarom zal ik er niet wat meer over vertellen :P.

Zaterdag was er een rampenoefening gepland voor de Universiteitshuizen. We hadden een aankondiging gekregen met een schema en ons werd gevraagd om allemaal mee te doen. Het begon vrij vroeg voor een weekend, om 9 uur en ik zat helemaal klaar. Eerst zou er een aankondiging komen over een level 6 aardbeving, dan was er ergens een vuuroefening en dan moesten we het gebouw evacueren. Heb de level 6 aardbeving aankondiging gehoord, hoorde de bel die aangeeft dat er vuur is en toen moest er dacht ik een aankondiging via de intercom komen dat we het gebouw moesten evacueren. Maar die heb ik nooit gehoord. Ik hoorde buiten wel allemaal mensen en het leek alsof iedereen al bezig was, maar hier gebeurde nog niets. Ben dus maar naar beneden gegaan, maar ik zag alleen maar mensen uit een ander gebouw komen, dus ik dacht dat onze verdieping miss later moest. Ik wilde voor de tijd weer terug gaan naar mn kamer, maar ik was mn kaart vergeten… Van beneden naar boven gegaan en toen weer naar beneden en toen heb ik me maar bij de rest van de mensen buiten gevoegd. We zagen een demonstratie van hoe je een brandblusser moest gebruiken en er was een wagen die je kon laten voelen hoe een level 6 aardbeving voelt. Helaas heb ik geen van beiden kunnen doen. Daarna was er een disaster training, over hoe je bepaalde dingen moest doen in geval van nood. Had er op dat moment niet echt interesse in, het was niet verplicht, dus ik ben maar weer terug gegaan (nadat ik eerst mn huisgenoten belde om me binnen te laten, want ik had nog steeds geen kaart bij me). De disasteroefening viel me best wel tegen, ik had het meer verwacht zoals bij een brandoefening die we eerder op school hadden. Ik vond het best verwarrend wat we wanneer moesten doen bij de oefening, dus ik vond het niet echt een succes. Jammer dat het vertelwaardige waar ik het eerst over had uiteindelijk toch niet zo vertelwaardig was XD.

Ik wil het nu even hebben over de vakken hier in het algemeen. Er zijn een paar vakken die interessant en leerzaam zijn, zoals de Japanse taallessen, Regional Enterprise en het vak waarmee we hebben deelgenomen aan het festival 2 weken geleden. Maar helaas is dit maar een klein deel van de vakken die ik hier heb. Ik heb een vak over Japanse bedrijfscommunicatie, twee vakken over de Japanse geschiedenis (1 algemeen, 1 economische geschiedenis) en eentje waar ik logica leer (ander nieuw vak begint komende donderdag, kan daar nog niets over zeggen). Bij deze laatstgenoemde vakken heb ik nauwelijks het gevoel dat ik echt wat leer, dat ik echt wordt uitgedaagd om wat te leren. De leraren doen meestal maar een beetje hun presentatie in hun vrij gebrekkige Engels, sommigen gaan zelfs over in het Japans! En de stof, de stof is saai en ook niet echt op niveau, soms denk ik dit kan wel op de middelbare school gegeven worden. We lezen nauwelijks boeken, voor 1 vak hebben we wel een boek, maar dat is meer een soort van dun trainingsboekje over hoe je met Japanse mensen in een business setting communiceert met heel veel voorbeeldzinnen. Het is allemaal heel oppervlakkig en we gaan zowat nergens dieper op in. Om eerlijk gezegd te zijn kan ik me haast niet voorstellen dat dit universiteitsniveau is. Voordat ik hierheen kwam wist ik wel dat het studeren hier makkelijker zou zijn dan in Nederland, we hebben gewoon een hoog niveau van onderwijs. Maar dit makkelijk had ik me echt niet voorgesteld. Ik heb bijna spijt dat ik niet moeilijkere vakken voor masterstudenten heb gekozen aan het begin. In mijn verdediging, ik had mn rooster al vol met IPLA vakken (waar ik nu dus over klaag), daarin zaten al twee vakken die alleen voor 3e en 4e jaars studenten zouden zijn (het is meer iets wat we ook in ons eerste jaar van uni zouden kunnen krijgen) en je moest speciale toestemming hebben van de masteropleidingen. Op dat moment leek het me niet echt waard al dat gedoe en dacht dat ik al genoeg had aan mn gekozen vakken (had voor Japanse standaarden al 7 extra credits dan nodig (nodig 13) met het onderzoeksproject erbij), maar ik kom er nu toch wat op terug en wens dat ik toch had gekeken om een ‘mastervak’ hier te volgen. Het is niet erg dat het hier wat makkelijker is, maar ik verlang eigenlijk weer terug naar mn Nederlandse Uni waar ik ook echt wel wat moest doen voor de vakken en dat ik ook wat te doen had, zoals opdrachten maken en boeken en artikelen lezen. Hier is het meeste wat ik moet doen 10 pagina’s lezen uit een klein boekje wat voor de helft bestaat uit voorbeeldzinnen, 2,5 pagina’s woordjes leren om de zoveel lessen, wat grammatica, 1 pagina huiswerkzinnen voor Japans en voor een ander vak iedere week een kleine opdracht waar we naar iets in onze omgeving moeten zoeken betreffende wat we in de les ervoor hadden besproken. Dat is het. Huiswerk voor misschien gemiddeld 3 uur per week. Heb dan wel veel tijd om andere dingen te doen, maar dat verveelt ook wel eens en ik ben hier toch ook wel wat om te leren. En dat doe ik bijna niet hier. Ik weet niet of het representatief is voor Japanse universiteiten, misschien heb ik net de vakken gekozen die bijna geen werk geven, maar ik heb het er met 2 anderen over gehad (1 in een ander programma) en ze delen mn mening ook, dat deze vakken niet op niveau zijn met wat we gewend zijn. Misschien komt er wat verandering is met het vak wat op donderdag begint. Denk dat ik ook wat ga vragen bij anderen wat ze ervan vinden. Maar voor nu ben ik best teleurgesteld in het onderwijs hier, hoe leuk het ook mag zijn (niet veel), ik leer er niet veel.

Goed, nu ik dat van mn schouders heb, op naar iets leukers en waar ik meer plezier van heb: eten! Het overgrote deel heb ik al wel verteld en is ook wel te zien op de foto’s maar over een paar dingetjes wil ik wat vertellen ^^. Als eerste zijn de nieuwe smaken bamboescheuten en paddenstoelkoekjes! Ik zag ze voor het eerst op school en de bamboescheuten trokken meteen mn aandacht, want: oranje! Ik dacht, die moet ik hebben, ze zijn praktisch Nederland gekleurd :P Ze hadden mango-smaak en waren erg lekker ^^. Maar er was niet alleen een nieuwe smaak bamboescheuten, ook de paddenstoelen hadden een nieuwe versie, banaan! Die kon ook niet achterblijven dus ook die geprobeerd. Je weet maar nooit hoelang zulke smaken beschikbaar blijven!
Wat ook tijdelijk is, is de taco-rijst. Tacorijst is rijst met sla, kaas, gehakt en een soort van tomatensaus. Eigenlijk de vulling van een taco :P Het komt van Okinawa is me vertelt en het staat hier op het menu voor een bepaalde tijd! Heb het zo vaak mogelijk voor lunch gehad, het deed me om een of andere reden wat aan thuis denken ^^. Jammer dat het tijdelijk is :c
Heb ook eindelijk een driehoek onigiri (weet de echte naam niet whoops) geprobeerd. Het is net als een onigiri een rijstbal met een vulling, maar omdat hij helemaal omwikkeld is met zeewier is het nog moeilijker om te bepalen wat voor smaak het zal hebben. Was die dag in de coop met een vriend die goed Japans kon, dus die heeft mooi vertelt wat wat was, dus ik kon mooi de niet-vis versie nemen :P. Verder toen ook een lekker wit broodje met sla en een groot stuk vlees gekocht :D.
Afgelopen woensdag ging ik samen met een paar vrienden naar het buffet cafetaria en daar was opeens een donutverkoop! De donuts zagen er heerlijk uit, maar 80 cent per stuk, dus die kon ik niet laten liggen! Met zoiets weet je ook niet tot wanneer ze er zijn, dus dan grijp je de kans als die er is :P. Ik koos er eentje met slagroom en eentje met citroen crème, maar ik dacht dat het custard was T.T Jammer, maar alsnog heerlijke donuts ^^ Hoop ze weer een keer te zien!
Laatste eten waar ik het over wil hebben zijn twee ietwat luxere nieuwe bento’s! Bento’s zijn eigenlijk een beetje de opwarmmaaltijden van Japan, maar waar ze in Nederland in fabrieken worden gemaakt en vaak wat langer houdbaar zijn door conserveringsmiddelen (dat merk je ook wel aan de smaak), hier worden ze iedere dag vers gemaakt, volgens mij in de keuken van de supermarkt! Ze hebben een viertal bento’s die ongeveer €2,40 zijn en dan andere bento’s die in prijs oplopen tot ongeveer €4,-. Niet slecht voor een gekochte maaltijd. Maar meestal hou ik het bij de lager geprijsde bento’s want die zijn ook prima, maar als ze er super uitzien wil ik nog wel eens een nieuwe bento proberen. Zo ook de afgelopen twee weken. Die van de eerste week zag er goed uit, ik zag kaas en meer groenten dan in andere bento’s! Het vlees viel wat tegen, dus die doe ik niet nog een keer. Maar toen zag ik maandag nog een nieuwe bento, nu met ander vlees! Ideaal voor het weekend, dus vrijdag eentje meegenomen voor zaterdag. Deze keer was het met spaghetti met een sausje, opgerolde ei, wat aardappelsalade, kaashamburger en een vispastakroket. Vooral de eerste drie dingen zijn dingen die ik graag in een bento zie ^^. Ook aan de verpakking zie je dat het een meer fancy bento is, want het zit gewoon in een zwarte bak in plaats van de bakjes met printjes. Stuk chiquer :P. Kortom, goede bento en eentje die ik zeker wel vaker wil doen omdat het mn favoriete bento elementen heeft :D.

Dat was het weer voor deze keer! Uiteindelijk is het misschien wat lang geworden, maar he, dit is voor 2 weken! En wat ongerelateerde klaagzang over het onderwijs hier ^^’ Hoop dat jullie het ondanks dat toch leuk en interessant vonden om te lezen! Volgende week is denk ik wel meer, want ik heb een tussentijdse toets voor Japans en een trip met school naar Yamagata om kersen te plukken en om potten te maken! Bedankt voor het lezen en jane!

(voor foto's ga nu naar: http://s1024.photobucket.com/user/Jessica_Dorenbos/slideshow/Japan%20Reis/16-5-2016%20-%2029-5-2016%20Kleine%20gebeurtenissen%20deel%204 )

  • 29 Mei 2016 - 09:22

    Jacobien:

    Hallo Jessica
    Wel fijn dat je naast de studie ook andere leuke dingen doet. Kan je je niet alsnog inschrijven voor extra vakken oid?
    Leuk pakje voor Peter!

  • 29 Mei 2016 - 09:53

    Rita:

    Het was erg leuk om het pakket uit Japan te ontvangen. Er is nu wat onderweg naar jou. Ik hoop dat je er ook veel plezier aan beleeft.
    Het is wel jammer dat het niveau niet is wat je ervan verwacht had. Maar nu heb je wel extra tijd voor andere dingen. Wie weet wat voor leuks je nu allemaal nog gaat doen.

  • 02 Juni 2016 - 02:22

    Jessica Dorenbos:

    @ Jacobien
    Ik kan me helaas niet meer inschrijven voor andere vakken, dat had al gemoeten aan het begin van dit semester, nu is alles al halverwege :/ Maar vandaag begint een nieuw vak waar ik me al wel voor had ingeschreven, dus misschien maakt dat het wat beter!

    @Rita
    Ben blij om te horen dat het pakket leuk was ^^ Het pakketje is ondertussen hier al aangekomen, ik zal er zeker plezier aan beleven! Kan nu inderdaad andere leuke dingen doen, weet nog niet wat maar ik zal er hier zeker over vertellen :P.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Maart 2016
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 23238

Voorgaande reizen:

26 Maart 2016 - 29 Augustus 2016

Studiereis Japan

Landen bezocht: