Kleine gebeurtenissen en start van de Golden Week - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu Kleine gebeurtenissen en start van de Golden Week - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu

Kleine gebeurtenissen en start van de Golden Week

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

01 Mei 2016 | Japan, Sendai-shi

Weer een week voorbij, dus tijd voor een verslag! Het is nu rustiger dan ooit met de komst van de Golden Week, dus hopelijk lukt het om het wat kort te houden deze keer :P. De Golden Week is een week waarin er allerlei Japanse feestdagen plaatsvinden. Het is niet een week waarin er iedere dag iets bijzonders is, maar omdat het er veel feestdagen na elkaar zijn, proberen veel mensen op de dagen dat er geen officiële feesten zijn toch vrij te nemen zodat ze er mooi even tussenuit kunnen. Veel mensen zeggen dan ook dat het hel is om te reizen en dingen te ondernemen tijdens deze periode, omdat heel Japan dat doet! Maar dat betekent gelukkig niet dat je thuis moet blijven, gelukkig zijn er ook dingen in de omgeving te doen ^^. Moet het wel goed weer zijn, maar daar kom ik zo op terug ^^'. Ik begin nu eerst met vorige week zondag, 25-4, de dag waar ik was gebleven :P

Bij uitzondering was ik zondag niet de hele dag vrij, maar had ik 's ochtends een schoolactiviteit! Ik heb al verteld over het oefenen voor de Suzume Odori, het dansen voor het Aoba Festival. Maar dat is niet alles wat er gedaan wordt tijdens het festival. De dansers worden namelijk begeleidt door live muziek, gemaakt met trommels en fluiten. Dit wordt ook wel de Suzume Ohayashi genoemd. Voordat we onze keuze mochten maken voor wat we wilden doen tijdens het festival, moesten we beide onderdelen geprobeerd hebben. En zondag was het dus de beurt voor de ohayashi. Dit hadden we op een andere campus, Aobayama Campus om 10 uur. Lekker vroeg dus. Gelukkig is het niet zo ver van de gewone campus, dus we hoefden er niet heel erg lang over te doen om er te komen. Tenminste, als we de metro hadden genomen... Zie je, Aobayama is misschien maar 4 minuutjes met de auto volgens Google maps ( https://www.google.nl/maps/dir/41+Kawauchi,+Aoba-ku,+Sendai-shi,+Miyagi-ken+980-0862,+Japan/38.2565739,140.8358994/@38.2583631,140.8430537,15.25z/data=!4m9!4m8!1m5!1m1!1s0x5f8a284f30b5c481:0x96c4bb5cacb87793!2m2!1d140.8514383!2d38.2594239!1m0!5i1 ) , maar met de fiets doe je er misschien wel 10 keer zo lang over. Waarom? Aobayama Campus ligt op een berg. Dus als je er wil komen met de fiets, moet je of hele goede beenspieren hebben en een groot uithoudingsvermogen, of je moet je bij je lot neerleggen en lopen (of gewoon de metro nemen zoals de rest van de groep deed). En dat is wat ik samen met Lana, Lena en Bong heb gedaan. We hebben samen de berg getrotseerd naar Aobayama Campus! Ik weet niet hoe lang we er uiteindelijk over hebben gedaan, maar lang was het zeker wel. Het was ook nog een warme dag, dus we kwamen helemaal bezweet aan (jammer dan de douche vanochtend), maar wel wat trots dat we het toch hadden gehaald! (als je een idee wil krijgen van de berg, het is mogelijk om de route met streetview te kijken in de link die ik heb toegevoegd).

De ohayashi training was best leuk, lekker op trommels slaan ^^. Maar het coolste was dat de groep die ons de muziek leerde ook twee eigen stukken liet zien! Lana heeft een stukje opgenomen, dan krijg je miss een beetje een idee hoe indrukwekkend het eruit zag. Het was heel erg cool om te zien hoe krachtig de mannen en vrouwen op die trommels sloegen, maar ook hoe elegant het er tegelijkertijd eigenlijk uitzag. Was heel erg mooi om te zien en misschien zien we ze wel terug met hun stuk op het festival!

De terugweg was een stuk leuker dan de heenweg, ik hoefde zowat niet te trappen! Wel had ik een beetje het gevoel dat ik als een geplette tomaat zou eindigen als ik niet heeeel goed oppaste en remde tijdens de terugweg. Heel leuk gewoon rollen, maar dat gaat echt supersnel! Dat maakte de heenweg het wel waard ^^

Maandag was het weer gewoon school en na school weer boodschappen gedaan. Ik heb nog steeds dat ik allemaal dingen wil uitproberen, dus maandag had ik een nieuwe bento met volgens mij gefrituurd varkensvlees (tonkatsu) en tonkatsu saus. Was zeker goed te doen, weer een nieuwe bento voor het lijstje met bento-alternatieven ^^. Verder heb ik ook dango's gekocht. Dit zijn een soort van rijstpastaballetjes aan een stokje. Ze zijn er in verschillende soorten, er is ook eentje met soyasaus, maar volgens mij is de versie met roze, wit en groen het bekendst. De smaak vond ik niet zo bijzonder uiteindelijk, maar ze waren best te doen en leuk om ze in ieder geval gehad te hebben ^^ Misschien zijn die met soyasaus lekkerder :P.

Dinsdag was een superlange dag op school. Ik moest beginnen om 9 uur en ik denk dat ik half 10 ongeveer weg kwam. In de avond. Naast de normale lessen had ik namelijk in de avond een meeting voor mijn onderzoeksproject waar we kijken naar anime als narratief medium. Voor ons onderzoek moeten we dus anime werken kijken en de eerste was Spirited Away van studio Ghibli. Van deze film wordt gezegd dat het de beste Ghibli Film is, en studio Ghibli is een van de beste makers van anime films. En tot mijn grote schande moet ik bekennen dat ik hem nog niet 1 keer gezien heb :P Heb er nooit tijd voor gevonden, de samenvatting was wat raar met dat de ouders in varkens veranderen dus het was er gewoon niet van gekomen. En keek ik hem dus met een groep, Japans ingesproken en Duits ondertitelt XD. Het was wat raar om zo te kijken, maar uiteindelijk heb ik het verhaal toch redelijk meegekregen. Toen was er nog wat discussie en eindelijk tijd om naar huis te kunnen. O ja, omdat ik geen tijd had om tussen de lessen door warm avond te eten, had ik allemaal brooddingetjes gekocht. Ook een broodje met wat ik dacht chocoladepasta, want er stonden chocoladedingetjes op de verpakking. Er zat chocolade in, maar het was gewoon een plak chocolade met wat room eromheen! Ik heb wel gezien dat ze bijv. in Denemarken plakjes chocolade op brood doen, maar dat had ik hier niet verwacht, zeker omdat ik hier wel iets van chocoladepasta had gezien en gekocht. Ik was er zo van ondersteboven dat ik het gewoon moest delen hier :P.

Woensdag niet veel bijzonders, eerste toets gehad voor Japans waar we op Hiragana getest werden. Ik hoop dat hij goed is gegaan!

Donderdag weer wat nieuw eten uitgeprobeerd. Alhoewel, eten was redelijk bekend, maar had het nog nooit uit zo'n leuk boxje gehad van de supermarkt :P Twee onigiri (rijstballetjes), een stukje ei, kip en een klein Japans kroketje. Smaakte goed en zeker een goed alternatief als ik geen zin heb in brood als lunch thuis haha :P. Donderdag bijna de hele dag thuis gebleven, want ik had geen school en het regende verschrikkelijk! Helaas moest ik in de avond wel weer naar danstraining, dus door de regen. Kwam helemaal verregend aan, moest door de regen terug dus ik had een rothumeur toen ik thuis kwam. Gelukkig kwam ik onderweg nog wel wat mooie lichtjes in het park tegen, heb er geprobeerd een foto van te maken, maar of het goed gelukt is weet ik niet. Hoop dat de sfeer er wat van overkomt ^^.

Vrijdag was de eerste dag van de Golden Week, dus ik dacht ik ga er op uit! Ik had al een hele lijst met dingen die ik wilde doen en het eerste wat ik deed was shoppen! Er was namelijk net een nieuwe anime CD uitgekomen dus die wilde ik graag kopen en verder waren er nog wat kleine dingetjes die ik wilde doen en kopen ^^. Ik wilde graag weer naar de Taiyaki plaats waar we ook tijdens de speurtocht waren zodat ik weer de custard taiyaki kon eten (en nu wel een foto kon maken en die goed bewaren haha). Het was erg druk, want iedereen is vrij dus veel mensen gaan dan ook shoppen! Heb denk ik wel een kwartier moeten wachten om mn CD af te rekenen! Maar uiteindelijk was het erg leuk, heb leuke dingetjes geshopt, leuke dingen gezien dus ik ben tevreden ^^. Een van de dingetjes waren oorbellen. Ik had ze al eerder gezien bij een leuke sieraden winkel, maar had ze toen nog niet gekocht. Nu was ik er weer en ik ging ervoor! Alleen toen ik thuis kwam kwam ik erachter dat het ietwat andere oorbellen zijn dan ik had verwacht... Het waren oorbellen die je ook kunt dragen zonder gaatjes te hebben, dus klemoorbellen ^^' Een verrassing, maar dat maakte ze niet minder leuk!

Zaterdag en zondag ben ik thuis gebleven. Zaterdag voor rust, zondag omdat het regende (helaas geen dierentuin vandaag T.T). Maar ondanks dat ik thuisbleef was er wel 1 lichtpuntje! De post :D Vlak voordat ik weg ging had ik namelijk een stripboek besteld. Deze zou rond eind maart verzonden worden, dus net iets te laat om in Nederland aan te komen voordat ik weg ging. Dus ik heb gevraagd of ze hem naar Japan wilden verzenden als ik het adres wist. En dat hebben ze gedaan en dus was hij zaterdag! Het is van een webcomic die ik al iets meer dan een jaar volg en die ik helemaal geweldig vind. Het was dus erg leuk om het in mn handen te hebben en het zo te kunnen lezen, is toch weer een andere ervaring dan dat je doorklikt naar de volgende pagina ^^. En omdat ik een Patreon van ze ben (Patreons kunnen mensen die dingen maken steunen door iedere maand een bedrag te doneren in ruil voor bijv. achtergrondinformatie en exclusieve dingen zoals korte verhalen) kon ik ervoor kiezen om mn boek te laten signeren, dus dat heb ik gedaan ook! Ben er echt superblij mee, blij dat ik niet nog 4 maanden hoef te wachten totdat ik thuis ben om het in het echt te zien als het naar NL was verzonden!

O ja, nog 1 ding voordat ik het verhaal afsluit, ik kom toch eerder naar Nederland! Na lang nadenken voelde ik me daar toch beter bij. Met hulp van mama (nogmaals dankjewel daarvoor ^^) is mijn vliegticket omgeboekt naar 29 augustus. Scheelt toch weer een aantal weken en daar ben ik erg blij mee! Ben gisteren namelijk bezig geweest om mijn reis voor de 2,5 week dat ik er nog wel ben te plannen en door er alleen al over na te denken hoeveel ik onderweg ben werd ik al moe. Moet je nagaan hoe het zou zijn als ik dan nog een maand bleef! Het is goed zo nu, ik ben er blij mee en ik ben van plan om een mooie reis te maken die 2,5 week en om dan voldaan weer naar huis terug te keren ^^.

Bedankt weer voor het lezen en jane!

(voor foto's ga nu naar: http://s1024.photobucket.com/user/Jessica_Dorenbos/slideshow/Japan%20Reis/24-4%20Kleine%20events%20en%20de%20start%20van%20de%20Golden%20week )

  • 01 Mei 2016 - 19:50

    Corrie:

    Haha klemoorbellen! Ik kan me herinneren dat (o)ma die vroeger ook had! :-)
    Het was weer leuk om je verhaal te lezen.
    Groetjes

  • 02 Mei 2016 - 15:53

    Rita:

    Hey Corrie, ik herinner mij die oorbellen ook nog :-)
    Zal ze ze nog ergens hebben? Ik ga er eens naar vragen.

  • 04 Mei 2016 - 05:53

    Jessica Dorenbos:

    @ Corrie en @ Rita

    Haha, ik ben nu wel benieuwd naar die klemoorbellen van oma! Zou ze nog nieuwe willen denk je? Ik weet hier wel mooie te vinden haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Maart 2016
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 23230

Voorgaande reizen:

26 Maart 2016 - 29 Augustus 2016

Studiereis Japan

Landen bezocht: