Kleine gebeurtenissen deel 3 - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu Kleine gebeurtenissen deel 3 - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu

Kleine gebeurtenissen deel 3

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

24 April 2016 | Japan, Sendai-shi

Er is weer bijna een week voorbij, dus het is tijd voor weer een verslag! Deze keer heb ik wat minder zin om aan het verslag te beginnen, want door wat gekloot met mn laptop ben ik bijna alle foto's van de afgelopen week kwijtgeraakt :c Gelukkig had ik in de tussentijd wel wat foto's naar anderen gestuurd in apps, dus op die manier heb ik de belangrijkste foto's wel weer terug kunnen halen. Andere foto's waren van dingen die ik hier nog wel had, dus die heb ik dan maar opnieuw gemaakt. Het is niet hetzelfde, maar het moet het ermee doen. Ik vind het dan nu ook wat moeilijker om te beginnen, want ik baseer mijn verhalen meestal op de foto's en zonder de foto's ben ik bang dat ik dingen vergeet, dat het incompleet is en daar kan ik niet echt tegen. Maar je kan ook zeggen dat het vast niet zo belangrijk was als ik het me niet kon herinneren met de foto's ^^' Dus hier is mn verslag, is dat ook weer uit de weg geruimd ^^ Het gaat over 19-4 t/m 22-4.

Maandag begon vrij rustig. Het enige spannende wat gebeurde in de ochtend was dat ik een kledingstuk op mn balkon had gevonden dat niet van mij was :O Ik vermoed dat hij van een verdieping hoger is komen waaien, het was erg winderig die dag. Ik heb geprobeerd de eigenaar de traceren, maar tot op dit moment heb ik nog geen nieuws binnen van dat de eigenaar terecht is :/ 's Middags op school was er wat verwarring over het eten van die avond. Zoals in mn vorige verslag te lezen was, keek ik al even uit naar ramen eten in een ramen plaats hier vlakbij waar je een grote kom ramen kunt krijgen voor 500 yen! Maar het werd steeds doorgeschoven, mensen konden niet of de plaats was gesloten. Maandag leek veelbelovend, want ik had zondag voorgesteld om de volgende dag maar te gaan en niemand zei dat die niet kon. Op school zei ik dan ook tot vanavond naar Susi, maar Susi had het erover dat het niet kon vanwege andere plannen! Het was wat vaag, maar het kwam erop neer dat Lana eerst ook andere plannen had en dat Ramen weer niet door kon gaan D: Uiteindelijk kon Lana toch weer wel, Susi ging ook mee, maar de ramen plaats van 500 yen was weer gesloten. Lekker dan. Dus gingen we op pad naar een ander ramenrestaurant en daar hebben we uiteindelijk met z'n drieën ramen gegeten! Het eten was goed, het was gezellig en na afloop hebben we bij de Seven Eleven nog een ijsje gehaald. Lana raadde me Pino aan, een doosje met 6 kleine vanilleijsjes met chocolade eromheen. Je eet ze door ze aan een stokje te prikken die in het doosje zit ^^ Was lekker en erg leuk om zo ijs te eten!

Dinsdag was de eerste dansles voor de Aoba Matsuri. Hier gingen we de Suzume Odori, ook wel de mussendans oefenen. Voor een impressie van de dans kun je dit youtubue filmpje kijken: https://www.youtube.com/watch?v=wH26UlzKycs Zo gaat het er ongeveer uitzien als we in de parade meelopen. Maar naast de parade doen we ook mee aan de competitie! Dat zal er een beetje uitzien als dit: https://www.youtube.com/watch?v=vLeDYSlkDgs Het is wel spannend om mee te doen, maar het lijkt me ook echt superleuk om dit een keer mee te maken! Dinsdag had ik ook weer iets lekker om uit te proberen. Het leek een beetje op een soort broodje, maar was cake met een heerlijke vanillevulling!

Woensdag kregen we bij Japans een ietwat bijzondere huiswerkopdracht mee: ga met 5 Japanse mensen op de campus een gesprek aan in het Japans en probeer te achterhalen wat hun naam, studie en club is en in welk jaar ze zitten. Op zich wel een opdracht die nuttig is, want we moesten die dingen leren in de eerste lessen. Maar dan nog is het wat vervelend om zo op mensen af te stappen en zomaar een gesprek te beginnen :/ Maar gelukkig had ik 's avonds een meeting met mn tutor, dus haar kon ik in ieder geval wel vragen, dat scheelde dan alweer 1 iemand :D Na de lunch heb ik een sakura Mochi gekocht. Mochi is gemaakt van rijst en is heel kleverig. Sakura mochi is roze en is deels gewikkeld in een blad wat je kunt eten (foto hiervan is helaas verloren gegaan). Ik wilde het graag een keer proberen, dus toen ik ze in de winkel bij school zag greep ik mijn kans. Ik moet zeggen dat ik ze niet nog een keer zou kopen. Het blad is heel vreemd om te eten en de mochi zelf is ook niet geweldig. Maar ik heb er geen spijt van, ik ben blij dat ik het heb geprobeerd ^^ 's Avonds na mn avondeten, een bento met een hamburger met kaas (mjam) ben ik toen naar die meeting gegaan. Uiteindelijk bleek dat er voor ons geen presentatie of zoiets was, dus dat was vrij nutteloos. Het leek dus alsof de dag vrij normaal werd afgesloten, maar dat was niet het geval. Tussen 9 en half 10 begon het hier namelijk te schudden. Mijn eerste aardbeving hier. En ik moet zeggen, dat is zeker geen pretje. In Groningen had ik wel een keer een kleine aardschok meegemaakt, maar dat duurde een paar seconden en dat was het. Hier ging het wel wat langer door. Ik ben meteen onder mn tafel gedoken, want ik wist niet hoeveel erger dit misschien nog zou worden. Achteraf had ik wel het gevoel alsof ik misschien iets had overgereageerd, maar je kunt in zo'n situatie beter het zekere voor het onzekere nemen. De aardbeving kreeg waar ik zat het cijfer 2 qua intensiteit. Op deze site http://www.jma.go.jp/en/quake/2/220/20160420212343395-202119.html kun je meer info vinden over de aardbeving van woensdag. Je kunt zoeken op Sendai (ze zijn bijna allemaal dezelfde intensiteit behalve Sendai-kuko).

Donderdag had ik een leuk uitje gepland met Kanako, namelijk naar de Ikea! Het eerste idee was dat we daar wel samen naartoe konden om spullen te kopen die ik hier nog nodig zou hebben, zoals misschien handdoeken of servies. Maar dat had ik allemaal voor elkaar, dus echt nodig was het niet. Echter, we wilden toch wel heen, rondkijken vinden we daar ook wel leuk, dus gingen we met de metro vanaf school naar de Ikea, tussen Sendai station en het station van mijn hotel in. We hebben er eerst lekker geluncht met Zweedse gehaktballetjes, wat taart en een soort van kroketding (het is gefrituurd met fijn gehakt vlees oid, maar het is zeker geen Hollandse kroket, helaas). Na de lunch gingen we lekker rondkijken in de Ikea. We hadden veel plezier, het was erg leuk om de meubels die ik in Nederland heb daar aan te kunnen wijzen en om weer op een matras te liggen zoals ik die in Nederland heb. En ik zag een vitrinekast die heel veel door figureverzamelaars wordt gebruikt ook met figures erin in de winkel :D. Verder was het ook erg leuk om te zien hoe bepaalde artikelen echt Japans waren, zoals futons bij de matrassenafdeling, eetstokjes bij bestek en huisslippers. En ook hoe sommige producten meer worden gebruikt in Japan dan in Nederland. In de Ikea in Groningen is het standaard dat je bij het begin van het tweede gedeelte een grote bak met afwasborstels ziet. Hier zag je een grote bak met sponsen in de vorm van paarden (is de mascotte van Ikea hier, heeft iets te maken met dat houten paarden een geliefd souvenir vanuit Zweden is voor Japanners). Ze hadden later wel borstels, maar die hadden niet de voorgrond zoals in Nederland. Erg leuk om zo winkels te vergelijken en ook hoe winkels de cultuur van een land tonen.
Vlak voor het einde had ik nog iets leuks gezien, namelijk een klokje die ook een wekker, timer en thermometer in 1 is. Je kunt hem op een andere functie zetten door hem een kwartslag te draaien :D Het kostte zowat niets, dus die heb ik mooi meegenomen ^^ Verder hebben we ook nog mooi rondgekeken op de zweedse foodmarket. Daar heb ik lekkere melkchocolade gekocht en koekjes met een framboosvulling! We sloten het allemaal af met een softijsje. Hier zijn ze nog goedkoper dan in Nederland, maar 50 yen = ongeveer 40 cent. Krijg je helaas niet een lekker krokant wafeltje :P
's Avonds was er weer danstraining voor het festival, maar nu was het in een soort van buurthuis in de binnenstad. Hoewel ze vrijwel alleen maar Japans spraken was het toch wel heel erg leuk om daar te oefenen. Ze leken het te waarderen dat we echt onze best deden en ze hielpen ons ook als we het wat verkeerd deden (ik bleef maar de verkeerde kant op draaien ^^' had het wel door, maar dan was het alweer te laat haha). De terugweg regende het, maar we waren met de bus gekomen. Ik voelde me niet helemaal fit door de grote inspanning van het dansen en wilde graag weer naar huis. Helaas dacht de bus er wat anders over... Die stopte namelijk bij een halte en zei dat het de laatste stop was voor deze bus! Ik had geen idee waar ik beland was, maar gelukkig waren er nog meer mensen die gelukkig de omgeving wat beter kenden. Dus uiteindelijk wel weer thuis gekomen, maar wel nat door de regen en naar door een gebrek aan eten :/ (had niet gezien dat het regende voor vertrek en had geen tijd meer om een paraplu op te halen D: )

Vrijdag was weer normaal, vroeg Japans en dan lang wachten tot mijn laatste les om 6 uur. Maar dat wachten is geen ramp, ik kan daardoor lekker op school eten! Het avondeten is hier tot nu toe altijd geweldig geweest! (3 vd 3 haha :P). Had rijst met wat broccoli en gefrituurde kip met twee verschillende sausjes. Weet niet precies wat de sausjes waren, maar het was zeker een succes! Bij thuiskomt nog even met Leonie geskypet, want het was haar verjaardag :D En toen was mijn dag hier alweer voorbij.

Zaterdag is er best veel gebeurt, dus ik vond dat die dag een eigen verslag verdiende. Die zal dan wel vlak na dit verslag verschijnen!

Verder wil ik ook nog even kwijt dat ik nu toch aan het kijken ben om eerder terug te komen. Niet 1,5 maand reizen na school, maar 2 weken nadat ik uit de dorms moet. Ik heb er over nagedacht en ik denk dat dat wel zo verstandig is, als ik kijk naar hoe lang 1,5 maand is, hoe onpraktisch veel bagage ik mee wil slepen en als ik kijk naar van wie ik weet dat ze zo lang in Japan blijven. De meeste mensen met wie ik nu omga gaan bijna zo snel mogelijk als ze kunnen terug na school, dus met hen kan ik al niet rondreizen. Ik zou nog wel 2 weken alleen rondreizen als het nodig is, maar ik denk dat dat wel mijn limiet is. We zijn er nu mee bezig en dat is toch wel een geruststelling. Of ik nou mn ticket om kan boeken of dat ik een nieuwe ticket moet boeken weet ik nog niet, maar ik kom wel eerder terug dan wat ik steeds heb gezegd!

Bedankt weer voor het lezen en jane! (Sayonara is meer voor een zwaarder afscheid, bijvoorbeeld als iemand naar een ander land emigreert :P Jane (dja-ne) is minder zwaar en zou je zeggen als je afscheid neemt van je vrienden na school als je naar huis loopt ^^)

(voor foto's ga nu naar: http://s1024.photobucket.com/user/Jessica_Dorenbos/slideshow/Japan%20Reis/19-4-2016%20-%2022-4-2016%20Kleine%20gebeurtenissen%20deel%203 )

  • 29 April 2016 - 19:32

    Rita:

    Oh Jessica, wat zijn die filmpjes leuk!
    En wat lijkt het mij ontzettend leuk en spannend om daar aan mee te doen.
    Ik wou dat ik in het publiek kon staan om het mee te maken.
    Krijgen jullie ook zo'n outfit aan?
    Ik hoop dat er van jullie optreden ook een filmpje op youtube komt te staan.
    Groetjes, mama

  • 30 April 2016 - 06:01

    Jessica Dorenbos:

    @ Rita
    Het is ook best spannend om er aan mee te doen, over 2 weken is het al zover aaah!
    Kom dan gezellig hier heen, er is een heel festival dus genoeg om te doen hier ^^ :P
    Wij krijgen ook zo'n outfit aan, maar we moeten zelf een witte broek en een wit t-shirt kopen voor eronder. T-shirt is gelukt, broek is een ander verhaal...
    Hoop ook dat ze het filmen, ik denk in ieder geval wel het optreden voor de wedstrijd! Als we beeldmateriaal hebben zal ik het wel laten weten ^^
    Groetjes, Jessica

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Maart 2016
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 23244

Voorgaande reizen:

26 Maart 2016 - 29 Augustus 2016

Studiereis Japan

Landen bezocht: