Tijd om te settelen - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu Tijd om te settelen - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van Jessica Dorenbos - WaarBenJij.nu

Tijd om te settelen

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

01 April 2016 | Japan, Sendai-shi

Vandaag was het zover, vandaag was voor mij de aankomstdag bij de dormitories, studentenhuizen, van de universiteit. Gisteren had ik al goed gekeken hoe ik moest lopen en ik had voor mezelf gepland om voor de registratieronde van 11 uur aan te komen. Maar ik besloot toch om eerder te gaan. Ontbijt bij het hotel was steeds om 7.30 en om 8.00 was ik dan klaar. Voor mijn gevoel had het geen zin meer om daar rond te hangen na het ontbijt, ik had mn spullen de avond van tevoren al bijna helemaal ingepakt, laatste dingetjes kon ik opruimen voor het ontbijt, dus om 8.30 zou ik wel de trein kunnen pakken. Dat was het plan en dat liep uiteindelijk best aardig.

Bij het ontbijt was ik dit keer niet de enige. Dag 2 en 3 waren er ook wel mensen, maar dat waren Japanners waar ik niet echt contact mee had. Vandaag was er echter een stel uit Canada die hier op reis waren en ze knoopten een gesprek met me aan. De man was hier al wel eerder geweest, zo'n 12 jaar geleden en nu ging hij eindelijk samen met zijn vriendin hier wat rondreizen voor twee weken. Ze hadden ook al andere dingen gezien en raadden mij ook dingen aan, zoals het rijden van de Senzeki treinlijn, die zou erg mooi zijn. Het was best leuk om weer eens in het echt met mensen te kunnen praten (sorry, ik tel skype hier niet even mee :P) en het was ook nog wel gezellig ook. Maar lang ben ik niet blijven hangen, want ik wilde op tijd de trein halen dus ik nam afscheid van ze en haalde mn laatste koffer. Bij het inleveren van de sleutel bedankte ik de eigenaar en als dank voor mijn lange verblijf gaf hij me een zakje met daarin twee Japanse sleutelhangers! Heel erg lief van ze ^^ Ook stelde hij voor dat hij me naar het station zou brengen, maar dat sloeg ik eerst af. Hij stond er echter op en toen heb ik me toch naar het station laten brengen. Best apart om in een Japanse auto te rijden, want je hebt steeds bij een bocht het gevoel dat je op de verkeerde weghelft zit :P Maar het ritje duurde niet lang en na de eigenaar hartelijk bedankt te hebben ging ik op weg naar de trein, op naar de dormitories.

Omdat ik al zo vroeg was weg gegaan, kwam ik ook een stuk eerder aan bij de dormitories dan verwacht. Ik kwam al aan om 9.30 terwijl ik een uur later had aangegeven. Ik hoopte mee te kunnen doen met de 10 uur ronde en dat lukte uiteindelijk ook. Ik kreeg een handboek in ontvangst, moest wat dingen ondertekenen en mocht toen bij de uitleg van de papieren zitten, over bijvoorbeeld het betalen van de huur en dergelijke. Ook was er een introductie van de student advisors, studenten die al langer hier in de dorms zitten en ons dus op weg kunnen helpen. Daarna kreeg ik nog een hele intructiefilm zien over hoe je je hier moet gedragen en hoe dingen werken, zoals bijvoorbeeld over het scheiden van afval. Gelukkig wordt die informatie ook nog herhaald in het handboek, dus dat valt wel mee. Ik werd toen naar mijn kamer gebracht door de student advisor van mijn unit en toen was ik weer even alleen.

In mijn kamer waren er een groot aantal dingen die ik moest doen. Eerst moest ik inspecteren of alles in orde was, of er nergens schade was wat gerepareerd moest worden of dat er dingen ontbraken. Vervolgens heb ik het handboek doorgelezen. Hier stonden ook dingen in zoals het veranderen van het cijferslot van mijn deur en hoe ik mijn postbus open kon maken. Daarna heb ik mijn bed opgemaakt en heb ik mijn koffers uitgepakt en mijn kamer ingericht. Toen begon het al een beetje als mijn plekje te voelen. Wat het ook al wel wat afmaakte was dat ik naamplaatjes moest maken en die moest ophangen bij mijn kamerdeur en bij onze voordeur. In het Engels en in het Japans! Toen ik hier allemaal mee klaar was, was het ondertussen al middag geworden. Tijd dus voor een lunch. Maar eerst had ik nog een aantal vragen voor de informatiedesk. Ik wilde graag weten hoe ik mijn adres eigenlijk moest schrijven, want ik wil hier wel brieven (en pakketjes :P) kunnen ontvangen. Na wat gehannes was het uiteindelijk duidelijk wat mijn adres was, dus hier komt hij:

Jessica Dorenbos
University House Sanjo N-816
19-1 Sanjo Machi, Aoba-ku
Sendai, Miyagi, Japan
981-0935
tel. +31 6 42255966

(telefoonnummer is voor het geval er iets mis gaat me het pakketje)

Ook was er een kwestie over wat er gebeurd met Registered Mail, post waarvoor getekend moet worden omdat het bijvoorbeeld tracking heeft. Die kunnen ze hier namelijk niet in ontvangst nemen. Gelukkig laat de post dan een briefje achter in mijn mailbox, ik ga dan met mijn briefje naar de desk en zij bellen dan met het postkantoor om een datum af te spreken voor de bezorging! Die dag moet ik dan de hele dag thuis zijn, maar dat lukt vast wel op een dag in het weekend :P Dat weer geregeld!
Verder kon ik me ook inschrijven voor een meal service, waarmee ik doordeweeks ontbijt en/of diner kan eten in de student hall en het dus niet zelf hoef te koken. Me werd eerst aangeraden het uit te proberen, dus voor maandag heb ik twee tickets gekocht, voor ontbijt en diner. Ik hoop dat het wat is, want het is vrij goedkoop (zo'n 160 euro per maand) en het is ook gewoon heel erg makkelijk, dan hoef ik me voor die dagen geen zorgen te maken over wat ik nou weer eens moet eten :P Verder wilde ik ook een eigen koelkastje hebben, want ook al moet ik de koelkast tot nu toe delen met 3 anderen, het ziet er niet echt geweldig uit, dus ik hou mn spullen liever bij mezelf. Bij het formulier voor het aanvragen van die koelkast stond ook dat je een matras kon huren. De matras wat ik nu heb is niet zo dik, ik heb er de dikste deken al onder liggen maar dan nog lig ik bijna op de planken van het bed. Het matras dat ik kan huren is op zichzelf nog niet zo dik, maar dat maakt het alweer wat beter! Verder heb ik ook internetaansluiting aangevraagd. Ik kon al wel verbinding hebben vanaf het moment dat ik er was, maar daar moet ik dan wel voor gaan betalen. En ik had een kabel nodig, want blijkbaar kennen ze hier geen wifi op de kamer. Dus mobiel internet heb ik eerst ook nog niet. Misschien dat ik een modem ga kopen, maar dat zie ik zaterdag wel, want dan is er een shopping trip van de IPLA waar ze met ons dat soort dingen gaan kopen, zoals mobieltjes en simcards en andere benodigdheden! En ik heb nog een kaartje gekocht voor het welkomstfeest van de dorms, dus dat wordt vast ook erg gezellig en leuk om andere mensen te ontmoeten ^^

Toen ik alles geregeld had bij de desk ben ik wat boodschappen gaan doen. Ik wilde naar de Seven-Eleven, want daar wist ik zeker dat ik kon pinnen. Ik wist alleen niet helemaal hoe ik er kon komen vanaf de dorms, dus ging ik naar de Family Mart die ik wel wist te vinden. Ik deed deze keer wat meer boodschappen, want ik had nu een plek om het allemaal te bewaren. Ook kocht ik plakband en punaises, want ik wilde mijn decoratiedingetjes nog wel op kunnen hangen. Maar helaas, toen ik bij de kassa kwam bleek het dat ik net niet genoeg geld had. Een ATM die daar stond accepteerde mn gewone bankpas en mn creditcard niet, dus toen stond ik daar D: Heb toen maar een doosje met aardbeienchocolade achter moeten laten en voor de rest betaalt. Dat was wel een beetje genânt. Toen maar snel naar de Seven Eleven gegaan, die kon ik vanaf de Family Mart wel vinden op basis van een kaartje die ik had gezien en weer snel mijn geldvoorraad aangevuld. En wat chocola gekocht.

Bij terugkeer naar de dorms heb ik de laatste dingetjes opgeruimd en opgehangen, heb ik eerst mijn lunch opgegeten (ketchuprijst onigiri met een half ei en stukjes kip en een onigiri met helaas zalm :c) en even later eten gemaakt (instant noodles yay) en heb ik verder niet meer heel veel gedaan. Ik had internet, ik kon mn dingen weer bijwerken, ik heb wat geskypet en daar heb ik bij gelaten gisteravond. Ik was ook wel uitgeput eigenlijk, want ik heb best veel dingen moeten regelen, en dan ben ik nog niet klaar. Morgen ben ik van plan het rustig aan te doen, wat verslagen schrijven en kijken welke laatste dingen ik nog moet regelen. Ik heb er dan toch mooi de tijd voor.

Bedankt voor het lezen weer en sayonara!

(P.S. ik heb dit verhaal op 1-4 geschreven maar ik heb het geschreven zoals ik het had geschreven op de dag waar alles was gebeurd)

(voor foto's ga nu naar: http://s1024.photobucket.com/user/Jessica_Dorenbos/slideshow/Japan%20Reis/31-3-2016%20Tijd%20om%20te%20settelen )

  • 01 April 2016 - 23:02

    Anna En Durk:

    Interessant om te lezen, volgens ons is het best intensief om alles in je op tenemen.

  • 03 April 2016 - 04:38

    Jessica Dorenbos:

    @ Anna en Durk
    Het is inderdaad best intensief, er moet zoveel geregeld worden in zo'n korte tijd. Ik hoop dat ik alles op tijd geregeld krijg. Over een maand zal het wel rustiger zijn als alles geregeld is qua betalingen en inschrijvingen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Maart 2016
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 23234

Voorgaande reizen:

26 Maart 2016 - 29 Augustus 2016

Studiereis Japan

Landen bezocht: